Wat is een man? Net als vrouwelijkheid, is mannelijkheid geen vast gegeven. Mode is een van de belangrijkste domeinen
waarin de genderstereotypes tot uitdrukking komen en blijven bestaan. Om diezelfde reden is het echter ook een van de krachtigste instrumenten om de vastgeroeste normen te betwisten. Masculinities focust op de manier waarop modeontwerpers onze visie op de man, en bij uitbreiding de vrouw, beïnvloeden. Er zijn misschien weinig mannen die daadwerkelijk designerkleren dragen, toch bevordert deze kleding ontegensprekelijk het verspreiden van alternatieve visies op de heersende orde.
Hoogdagen voor herenmode
“In modemusea overal ter wereld is de herenmode slechts goed voor een kleine fractie van de collecties. Nochtans kleedt die mode bijna de helft van de bevolking. Hoewel er verschillende verklaringen zijn, hangt de situatie gedeeltelijk samen met het feit dat de man lange tijd een afstandelijke of zelfs afwijzende relatie onderhield ten opzichte van de mode”, zegt Delphine Houba, schepen van Cultuur, Toerisme en Grote Evenementen bij de Stad Brussel.
“Vandaag lijkt de herenmode hoogdagen te beleven. Er wordt vol ongeduld uitgekeken naar de fashion weeks voor mannen, herenconfectie kent een grotere groei dan prêt-à-porter voor vrouwen, outfits van mannelijke sterren op rode lopers worden bijna meer besproken dan die van hun vrouwelijke collega’s … Overigens lijkt de invloed van de millennials, een generatie die zich naar het schijnt minder snel in hokjes laat stoppen, tot uiting te komen in de opkomst van een fluïde, niet-binaire invulling van gender in de mode. Dit fenomeen is de moeite waard om te verkennen.”
De expo Masculinities brengt bijna 100 stukken samen, waarvan zo’n twee derde uit de collecties van het museum komt. De andere stukken zijn uitgeleend door Belgische en internationale musea en modehuizen. Denk aan kleding van grote namen zoals Raf Simons ook (voor Jil Sander en Calvin Klein), Dries Van Noten, Balenciaga, J.W. Anderson, Off-White door Virgil Abloh en nog veel meer.
Via een thematisch parcours van deze silhouetten en accessoires toont de tentoonstelling eerst de basiselementen van wat door de maatschappij als mannelijkheid wordt beschouwd. Vervolgens belicht ze de mode-uitingen van minder klassieke mannelijkheden en dan de huidige opkomst van de niet-binaire mode die het gendervraagstuk overstijgt.
Vanaf 28 augustus tot 13 juni 2021, € 8, modeenkantmuseum.brussels.
Lees meer Marie Claire op: Hoe de handtas van Telfar uitgroeide tot het belangrijkste accessoire van 2020 en Vivienne Westwood zelf te zien in een campagne voor haar modemerk.