De cultschoenen van het moment: Mary Janes in Tabi-stijl. Sinds hun debuut in 1988 zijn Tabi’s niet meer weg te denken in de modewereld. Het succes van de iconische schoenen van Martin Margiela barst uit zijn voegen, mede dankzij een opmerkelijke gebeurtenis: een Tinderafspraakje dat eindigde met de diefstal van een paar schoenen.
Er zijn maar weinig mode-objecten die de meningen zo sterk verdelen als de Tabi van Margiela. De schoen met gespleten tenen oogsten zowel bewondering als afschuw. Tegenwoordig is er geen tekort aan bizarre schoenen. Denk maar aan de Crocs van Balenciaga of de Wellipets Frog Clogs van JW Anderson. Maar de Tabi met gespleten teen is dé oorspronkelijke lelijke schoen: klassiek maar tegelijk bevreemdend.
Dit bericht op Instagram bekijken
Schoenen voor een kalme geest
De Tabi wordt vaak geassocieerd met Margiela, maar de geschiedenis van de sokschoen gaat terug tot het 15de-eeuwse Japan. De gedachte achter de sokken met gespleten tenen was geworteld in holistische reflexologie. Het scheiden van de grote teen zou je beter balanceren en zorgen voor een kalme geest. Door katoenschaarste was de sokschoen in eerste instantie alleen beschikbaar voor de rijken maar dat veranderde al snel toen de handel met China startte. Rond 1900 werden er rubberen zolen aan toegevoegd, zodat ze ook buiten gedragen konden worden. Deze Jika-Tabi zoals ze genoemd worden, zijn vandaag de dag nog steeds de favoriete schoen van arbeiders in Japan.
Te radicaal
Martin Margiela ontdekte de schoenen tijdens een reis naar Japan. De Jika-Tabi bleek echter te radicaal: traditionele schoenmakers konden hun machines niet aanpassen aan de split-toe vorm. Tot Margiela door Geert Bruloot in contact werd gebracht met een Italiaanse ambachtsman Mr.Zagato. Bruloot werd de eerste winkelier die Margiela’s schoenen zou verkopen, in zijn Antwerpse boetiek Cocodrillo. Margiela gebruikte de kenmerkende split toe in al zijn schoenencollecties, van laarzen tot ballerina’s en sandalen.
Bekende fans
Bij het debuut van de Tabi in 1988 stuurde de Belgische ontwerper Martin Margiela zijn modellen in witte labjassen over de catwalk van Café de la Gare met zijn laarsjes in rode verf gedoopt. Ze lieten vreemde, rode hoefafdrukken achter. Je kon ze niet negeren, wat precies Margiela’s bedoeling was. De cultschoen was geboren. Stijliconen als Björk en Chloë Sevigny zijn fan sinds de Tabi voor het eerst verscheen.
Lees ook: Lanvin brengt haar iconische ballerina’s opnieuw uit
Tabi’s, nog steeds een hype
35 jaar later, en 14 jaar nadat Martin Margiela zijn gelijknamige label verliet, neemt de allure van de schoen nog niet af. De hashtag #margielatabi heeft miljoenen views op TikTok, @margielatab1, een inmiddels verdwenen Instagramaccount dat volledig was gewijd aan de cultus van de Tabi, kreeg meer dan 46.000 volgers in de vijfeneenhalf jaar dat het actief was.
Ook de jonge generatie celebrities houdt van het radicale ontwerp. Actrice Zendaya, zangeres Dua Lipa en topmodel Kendall Jenner werden de laatste weken gespot met zwarte ballerina’s en Mary Jane’s met split toe. De Tabi ging onlangs zelfs viral, dankzij het Tabi Swiper diefstalverhaal op TikTok. Volgens modezoekmachine Lyst is Tabi Gate goed voor een piek van 342 procent in de zoekopdrachten én uitverkochte tabi’s.
Modemerken zoals Nike en Vetements brachten al eigen versies van de schoen uit, maar geen van die modellen veroorzaakten dezelfde hysterie als die van Margiela.