Niemand heeft er baat bij
Terwijl de (werk)wereld sinds de quarantaine zijn nieuwe ‘normaal’ probeert te vinden, zijn de e-mailuitwisselingen nog nooit zo talrijk geweest. Het standaardiseren van thuiswerken staat hier dan ook niet los van. Onze manier van werken is door de decennia heen sterk geëvolueerd en dat is sinds de coronacrisis niet anders.
Het is een gewoonte geworden om je professionele e-mails met een vooropgezette beleefdheidsuiting te starten. De meest populaire? “Ik hoop dat het goed met je gaat”. Een zinnetje die ongetwijfeld even correct is voor je externe medewerkers als voor hogerop. Zij is standaard, professioneel en bijna sympathiek. Maar wees niet misleidt, deze inleiding is echter alleen vervuiling voor uw gesprekspartner. De ontvangende persoon is zich daarbij niet bewust dat het slechts een formaliteit en niet echt van belang is.
Het is vanzelfsprekend dat je niet de vreselijke wens hebt dat je collega’s (zelfs diegene die je nauwelijks kent) er slecht aan toe zijn. Vooral gezien de epidemie waarin de wereld zit. Maar het is ook niet zo dat je vanuit het diepste van jezelf hoopt dat ze in orde zijn, want laten we eerlijk zijn: wat je echt wilt, is om een document te vragen en dit te laten bezorgen.
Verander de formule
Indien je nog steeds niet overtuigd bent van bovenstaande argumenten, schreef het New York Magazine in 2016 al over dit onderwerp: “Deze uitdrukking is zo gewoon geworden dat onze hersenen er zelfs geen aandacht meer aan besteden”. De Amerikaanse journalist voegde er ook nog aan toe dat het eerder een indicator is voor de ontvangende persoon. “Ik hoop dat het goed met je gaat” betekent eigenlijk “Ik ga je om een gunst vragen”.
Wat zou je dan wel moeten doen? Stel het in een vragende zin, zoals: “Hoe gaat het met u?”. Het verschil is klein, daar zijn we het mee eens, maar het feit dat je het rechtstreeks aan je gesprekspartner vraagt, is een bewijs van oprechte aandacht.
Je kan natuurlijk ook voor een persoonlijke introductie kiezen, zonder aan het einde nog “in deze gecompliceerde periode” eraan toe te voegen. Indien je de persoon maar heel vaag kent, of je hebt hem simpelweg niks te zeggen, schrijf dan geen voorwoord en kom onmiddellijk ter sprake.
Opgepast, vergeet niet op zijn minst “Hallo” te zeggen…
Het was niet altijd zo
Onze manier van werken is sterk geëvolueerd. E-mails waren niet altijd zo’n groot onderdeel van het werkleven. Ontdek hier hoe ze vroeger, in 1984, een e-mail verstuurde. Het is hilarisch en nostalgisch tegelijk.
Lees meer Marie Claire: Woman to watch: Downsyndrome Queen, Deze lingeriemerken ondersteunen vrouwen met (een) borstprothese(s) en Must follow: 16 vrouwelijke zwarte influencers die jouw steun meer dan waard zijn.