“Couture betekent voor ons creativiteit, originaliteit, intimiteit en een inclusieve mentaliteit”, aldus Jacopo Venturini, CEO van Valentino, in een persbericht. “De bontvrije toekomst sluit perfect aan bij de waarden van ons bedrijf. Wij gaan met volle kracht vooruit in het onderzoek naar alternatieve materialen met het oog op meer aandacht voor het milieu voor de komende collecties.”
Valentino is een van de laatste grote modehuizen om bontvrij te gaan. Ethiek en duurzaamheid spelen al langer een steeds grotere rol in de modewereld, en het villen van wilde dieren om vervolgens te gebruiken voor een leuk kraagje of jas valt niet langer ethisch te verantwoorden. Een greep uit het aanbod van bontvrije merken.
Alexander McQueen en Balenciaga
Vorige maand kondigden zowel Alexander McQueen als Balenciaga aan niet langer bont te gebruiken in hun collecties. De twee merken die eigendom zijn van luxegroep Kering gebruikten de voorbije jaren al bijna geen bont meer, maar maakten het nieuws recent officieel. Van alle merken die Kering bezit, werken nu alleen Saint Laurent en Brioni nog met bont.
Prada
Prada kondigde aan dat het vanaf de lente/zomercollectie van 2020 100% bontvrij wordt. Nadat Humane Society een campagne lanceerde waarin ze er bij Prada op aangedrongen om het gebruik van bont te stoppen, werkte de organisatie achter de schermen samen met het luxemerk om voor een meer ethische benadering te kiezen.
“De Prada Group zet zich in voor innovatie en sociale verantwoordelijkheid, en ons bontvrij beleid – tot stand gekomen na dialoog met de Fur Free Alliance, in het bijzonder met LAV en de Humane Society of the United States – is een uitbreiding van dat engagement”, aldus Miuccia Prada in een verklaring. “Door ons te focussen op innovatieve materialen kunnen we nieuwe grenzen van creatief design verkennen en tegelijkertijd voldoen aan de vraag naar ethische producten.”
3.1 Phillip Lim
Vanaf de herfst/wintercollectie van 2019 gebruiken ze bij 3.1 Phillip Lim geen “bont en exotische huiden” meer.
Victoria Beckham
“Victoria Beckham zal geen exotische dierenhuiden meer gebruiken vanaf de collectie voor de herfst/winter 2019”, las het persbericht van het merk. “Het label Victoria Beckham heeft nooit bont gebruikt voor kleding of accessoires en zal dat ook nooit doen.”
Maison Margiela
Nadat John Galliano, de creatief directeur bij Maison Margiela, een meeting had met PETA, besloot hij in 2019 niet langer bont te gebruiken in de collecties voor het van oorsprong Belgische label.
Versace
In een interview eind 2018 zei Donatella Versace dat ze voorgoed stopt met bont. Een grote stap voor het modehuis dat ooit fervent dierenhuiden verwerkte in de collecties. “Ik wil geen dieren meer doden om mode te maken. Het voelt gewoon niet goed aan”, aldus Donatella in The Economist’s 1843.
Gucci
Het Italiaanse modelabel Gucci zwoer bont in hun collecties af in 2019. “Maatschappelijk verantwoord zijn is een van Gucci’s kernwaarden, en we zullen ernaar blijven streven om het beter te doen voor het milieu en de dieren”, zei de CEO van Gucci, Marco Bizzarri, in een persbericht. “Met de hulp van HSUS en LAV zetten we deze stap en we hopen dat het zal helpen om innovatiever uit de hoek te komen en het bewustzijn te vergroten, waardoor de luxe mode-industrie ten goede zal veranderen.”
Chanel
“We hebben nooit veel bont gebruikt bij Chanel, maar nu stoppen we er volledig mee”, zei wijlen Karl Lagerfeld in 2018. Hij kondigde meteen ook aan geen exotische dierenhuidjes meer te gebruiken, en voegde daad bij woord door alle tassen van bijvoorbeeld krokodillenleer uit de winkelrekken te halen.
Michael Kors
De Amerikaanse ontwerper Michael Korst verwerkte lang massaal veel pels in zijn collecties. In 2017 gooide hij het roer om. “Dankzij nieuwe technologische ontwikkelingen is het nu mogelijk om ‘een luxe uitstraling te creëren met nepbont’. Het is dus niet langer nodig om er nog dieren voor te doden.”
DVF
Diane Von Furstenberg besloot in oktober 2018 samen te werken met PETA om het gebruik van bont, exotische dierenhuiden, mohair en angora te bannen uit haar collecties. “Deze beslissing maakt deel uit van een groter plan om bij te dragen aan een meer duurzame mode-industrie.”
Burberry
Toen in 2018 bekend raakte dat Burberry tientallen miljoenen euro’s aan eigen producten heeft verbrand, besloot het Britse modehuis zich meer in te gaan zetten voor de planeet. Bontvrij gaan was een deel van dat (marketing)plan.
Hugo Boss
Na een presentatie van organisatie Fur Free Alliance besloot het Duitse luxemerk Hugo Boss in 2015 te stoppen met de verkoop van bont. Het label liet tegelijkertijd ook weten geen andere dieronvriendelijke producten meer te gebruiken zoals angorawol en dons.
Jean Paul Gaultier
De Franse designer Jean Paul Gaultier stopte in 2018 met het gebruik van bont omdat hij naar eigen zeggen niet langer kon toekijken op de “vreselijke behandeling van dieren voor bont”.
Armani
Ook Giorgio Armani zag het licht “door de technologische vooruitgang die we de afgelopen jaren maakten. Nu hebben we mooie alternatieven gevonden en is het dus onnodig om deze dieronvriendelijke praktijken nog langer voort te zetten.” In 2016 zei hij bont voorgoed vaarwel.
Tommy Hilfiger
Tommy Hilfiger besloot in 2014 al om geen bont te gebruiken na maandenlange gesprekken met PETA. “We beloven onze klanten integriteit, en het doden van dieren strookt daar niet langer mee”, aldus Fred Gehring, de algemeen directeur van de Tommy Hilfiger NV., aan het Amerikaans modevakblad Women’s Wear Daily.
Ralph Lauren
“We hebben nooit veel dierenhuidjes gebruikt, alleen voor bepaalde accenten in sommige collecties. We maken er nu voorgoed komaf mee, omdat het gebruik van bont binnen het bedrijf voor veel discussie zorgt en we voelen dat de tijd rijp is om deze beslissing te maken”, aldus Ralph Lauren in een persverklaring in 2016.
Naast al deze namen zijn er nog heel wat meer merken die geen bont gebruiken. Denk aan Stella McCartney, Vivienne Westwood, Coach, Calvin Klein, Acne Studios, Jimmy Choo, The Kooples, Net-a-Porter, Filippa K, DKNY en Tom Ford.
Vond je dit interessant? Lees dan ook: Paris Fashion Week gaat terug fysiek door, Dé jas die iedere outfit een upgrade geeft en De geschiedenis van de Levi’s 501-broek.