En wat blijkt? Kiekjes nemen we niet meer van onze bestemming maar van onszelf – toegegeven, met de bestemming als achtergrond – en internet is ons dierbaarder dan onze vrienden of ons huisdier. Maar liefst 1 op 10 vakantiefoto’s zijn selfies en 47% van de ondervraagden ervaart het gemis van een goede en vooral gratis internetverbinding als nijpender dan het gemis van familie en vrienden (40%) of de trouwe viervoeter des huizes (37%).
Oost, west, eigen bed best
Zeker jongeren blijken verknocht aan hun Instagram. Maar liefst 54% van de 18 tot 24-jarigen hecht belang aan de internetverbinding ter plekke, versus 40% bij de respondenten tussen 50 en 65 jaar. Een speciale vermelding ook voor de Belgische matrassen en kussens, want een goede 38% geeft aan het eigen bedje van thuis intens te missen op vakantie.
In goed gezelschap
Ook qua reisaantallen is de all by myself mentaliteit in opmars, want hoewel de overgrote meerderheid nog de voorkeur geeft aan reizen met vrienden en familie, laat een goede 19% toch weten liever alleen te reizen. Vooral Duitsers, Amerikanen en Indiërs blijken hier weinig sociaal: 25% van deze respondenten reist het liefst zonder enig gezelschap – of, in het geval van de Duitsers, toch geen gezelschap van lange duur…
Opmerkelijk detail
Dus wat concluderen we hieruit? Dat de mens een sociaal diertje is en blijft, maar dat het internet wel een nieuwe dimensie aan het fenomeen reizen heeft toegevoegd. Met je smartphone ben je nooit alleen (zolang het internet werkt), en voor de ultieme selfie mag er al eens wat familie-, vrienden- en dierenliefde opgeofferd worden.
Misschien moeten we toch eens een voorbeeld nemen aan de Chinezen. Niet alleen werken die zo’n 50 uur per week, 40% zou een vakantie met de baas wel zien zitten en 74% zou een vakantie met collega’s zelfs een goed idee vinden. Benieuwd wat er naderhand met die vakantiekiekjes gebeurt…