“Vorig seizoen was er een overweldigende respons op de eerste UNIQLO en MARNI-collectie, en veel klanten werden gespot in de artikelen uit de collectie in hun dagelijks leven. Het voelde alsof de collectie aansloot bij de behoefte van mensen die op zoek waren naar mode waarmee ze de beklemmende sfeer van de afgelopen jaren van zich af konden schudden”, vertelt Yukihiro Katsuta, Fast Retailing Group Senior Executive Officer en Head of R&D voor UNIQLO. “Het thema van deze tweede collectie is de vreugde van zich warm aan te kleden. Dit kwam tot uiting in het UNIQLO product dat synoniem staat voor winter, HEATTECH.”
Lees ook: Ann Demeulemeester duidt Ludovic de Saint Sernin aan als creatieve directeur
De creativiteit van MARNI weerspiegelt zich in de laagjes die grafische prints, levendige kleuren en organische driedimensionale vormen met elkaar verweven. UNIQLO’s winterproducten zijn geïnterpreteerd met psychedelische prints uit de jaren 60 en ontwerpen met kleurblokken. Bovenkleding van dons met volumineuze cocon silhouetten kan worden gelaagd over breisels in neongroen, oranje en saffraan geel.
Mix and match items
De gevarieerde line-up van eclectische producten biedt onbeperkte mogelijkheden voor alledaagse styling. Vesten, truien en balaclavas – een must voor deze winter – met hetzelfde breisel zorgen voor warmte van top tot teen. Naast wanten en mutsen in bijpassend breisel, bevat de collectie ook handschoenen en stola’s in kasjmier en gemêleerd breisel.
De collectie behoort téchnisch gezien tot de vrouwencollectie, maar is in principe genderloos. “Ik wilde een collectie creëren die de lichamelijkheid van het menselijk lichaam viert, zonder specifieke binding met het begrip geslacht. In die zin is deze collectie bedoeld voor iedereen. Elk stuk is intrinsiek met elkaar verbonden en kan door iedereen vrij gestyled worden, dag na dag, volgens hun persoonlijke stijl”, legt Francesco Risso, Creative Director bij MARNI uit.
“Met deze collectie wilde ik de esthetische perceptie van de jaren 60 onderzoeken, flirtend met clichés”, gaat hij verder. “Patronen blijven ieders idee van MARNI bepalen, want ze vormen de kern van ons vocabulaire en identificeren onze grafische taal, vocabulaire en onze grafische taal. De focus op HEATTECH leidde ertoe dat we onze aanpak enigszins veranderden en het lichaam centraal stelden in onze creatieve praktijk. We vierden het en werkten eromheen met ons ontwerp, bevrijdend en verheffend het lichaam tegelijkertijd.”