Drie Belgische design talenten in de kijker
©

Drie Belgische design talenten in de kijker

Door Elspeth Jenkins
Leestijd: 5 min

Deze 3 Belgische talenten staan op het punt om de designwereld in te palmen. Hun expertise op vlak van tapestry, meubels en verlichting is wereldwijd te bewonderen, en binnenkort ook in jouw interieur...

/

Mira Sohlén (31) groeide op in Parijs maar belandde na haar studies aan het Amsterdam Fashion Institute en de Gerrit Rietveld Academie in Antwerpen. Ze ontwerpt exclusieve wandtapijten, vanaf nu komen daar ook vloerkleden bij.

Tanguy Pels

Mira: Ik ben ondertussen 2,5 bezig, maar wat ik de laatste tijd merk is dat ik steeds meer bestellingen op maat binnenkrijg. Mensen kiezen de vorm, maat en kleuren op basis van hun eigen interieur. Daar komen nu ook vloerkleden bij. Ik heb een achtergrond in mode en textiel, maar ik was altijd al geïntrigeerd door wandtapijten. Het is een historische kunstvorm die meestal gecommisioneerd werd door koningen of nobelen. Er zit een decoratieve en symbolische hiërarchie achter, maar doet ook dienst als isolatie.

Le Corbusier noemde het ooit nomadische muurschilderingen. In andere woorden: iets dat je kan afnemen, oprollen en gewoon ergens anders kan hangen. Ik heb lang in de modewereld gewerkt, maar mijn job vroeg zoveel van mij. De druk om elk seizoen 120 designs te ontwerpen werd mij teveel, ik voelde mij bijna een machine. In deze kunstvorm kan ik mijn liefde voor art & design samenbrengen. Ik wilde een manier vinden om klassiek vakmanschap op een moderne manier te brengen. Deconstructie en reconstructie trekken mij aan… Ik improviseer ook graag. Elk stuk is individueel getuft. Dan volgt een lang proces van scheren en knippen, en het maken van de tailormade steun in wol. Het proces is enorm arbeidsintensief, maar ik hou ervan om met mijn handen te werken.

Lees ook: Ann Demeulemeester duidt Ludovic de Saint Sernin aan als creatieve directeur

Mijn werk gaat over improvisatie en het bestuderen van vormen. Momenteel verdiep ik mij in kubisme. De natuur blijft ook een grote inspiratiebron. Ik ben in Antwerpen terechtgekomen voor een modestage en blijven hangen. Ik hou van de stad, want ze is klein en er is genoeg plaats voor iedereen – in tegenstelling tot grootsteden als Londen en Parijs. Het voelt als een dorp, maar met een concentratie van fantastische restaurants, cultuur en alle dingen waar ik van hou. Je kan hier tot rust komen, maar tegelijkertijd zit je overal vlakbij. Wat voor mij tijdens de pandemie het meest veranderd is, is het feit dat ik op zoek moest naar nieuwe leveranciers. Vroeger kocht ik wol in uit de UK, maar dat gaat niet meer. Nu koop ik wol in uit Denemarken, Litouwen en Italië. De vilten voering van mijn wandkleden en tapijten komt zelfs uit België, dus het is een Europese aangelegenheid.

De prijs hangt af van de grootte van het werk, maar ligt tussen € 600 en € 6000. www.mirasohlen.com

Gebreide jurk, SELECTED FEMME

/

Amber Dewaele (25) studeerde vorig jaar af als product en furniture designer. Ze ontwerpt freelance voor RiRa Objects en brengt meubels en lampen uit onder haar eigen naam. Haar grote droom is om een boetiek van een modemerk van a tot z in te richten.

Tanguy Pels

Amber: Ik heb productontwikkeling gestudeerd in Antwerpen en daarna product design in Kortrijk. Hier was de opleiding meer op prototypes gefocust, in Antwerpen was dat eerder conceptueel. Je ontwerpt iets op papier, maar niets fysiek, wat ik spijtig vond. Daarna heb ik nog een jaar specialisatie gedaan in Mechelen voor verlichting, wat mijn eindwerk was. Product design trekt mij al sinds het begin aan en mijn interesse in interieur en meubels wordt alleen maar sterker. Vorige zomer ben ik afgestudeerd en ondertussen werk ik als freelancer, als ontwerper voor RiRa Objects en ik verzorg de showrooms in Parijs voor het modeagentschap Parrot Agency.

De modewereld boeit mij enorm, ik vind de manier van werken inspirerend. Op vlak van bedrijvigheid is deze sector sneller dan de interieurwereld. Ik vind het leuk om de twee te combineren. Van iemand als Bart (Ramakers, eigenaar van Parrot Agency) ben ik momenteel heel veel aan het leren. Zoals sales bijvoorbeeld, iets waar ik tot voor kort niet echt over nadacht. Mijn ontwerpmethodiek is opgebouwd rond 4 pijlers: er is de functionaliteit – wanneer ik een stoel maak dan wil ik zeker zijn dat je er comfortabel op kan
zitten.

Lees ook: Brusselse mode en design in de kijker gezet

Speelsheid is ook belangrijk, ik ben zelf iemand die positief is ingesteld en dat probeer ik toch met een bepaalde maturiteit in mijn ontwerpen te brengen, door middel van kleur en grootte. Dat balanceer ik dan wel met een strakke vormgeving. Ik probeer toch een beetje naar mijn innerlijke kind te luisteren.

Materialiteit is ook belangrijk, iets onstaat bij mij vaak uit een materiaalcombinatie, twee materialen die ik mooi vind en die ik dan met elkaar combineer. Ik specialiseer mij niet in één bepaald materiaal, in het begin zag ik dit als een handicap, maar nu is dit mijn sterkte. Ik ontdek steeds nieuwe materialen, omdat ik geen specifieke kennis heb over slechts één product. Alles is ook demonteerbaar, ik zorg ervoor dat iets niet te zwaar is, dat je het makkelijk kan transporteren en dat het thuis vlot in elkaar te steken is. Ik werk niet met vaste verbindingen maar wel mechanische, mijn ontwerpen zijn niet gelijmd of gelast. De materialen waar ik vaak mee werk, zoals bewerkt staal, foam en kunsstof, zijn niet de meest ecologische materialen dus om toch een balans te vinden, zorg ik ervoor dat je onderdelen kan vervangen omdat het net demonteerbaar is. Je kan alles scheiden van elkaar, zodat het toch gerecycleerd
kan worden.

Leren blouse, OBJECT
Zwarte body, VILA
Zwarte broek, VERO MODA

/

Justine Kegels (27) is interieurarchitecte en influencer. Ze brengt deze maand een lamp uit met ORBIT en ontwierp een kussen voor het interieurmerk Mublo, beide Belgische referenties op vlak van design.

Tanguy Pels

Justine: Ik ben momenteel bezig aan een e-commerce platform waaronder ik al mijn ontwerpen samen kan onderbrengen. Dit geeft een mooi overzicht van mijn esthetiek en mijn verschillende samenwerkingen met verschillende merken. De collab met ORBIT is nieuw, ze lieten mij heel vrij, ik heb gekozen voor een wandlamp met een metalen afwerking. Je kan ze evengoed aan het plafond
hangen of op tafel zetten, de lamp komt met een snoer. Ik hou ervan om met objecten te spelen, zoals bijvoorbeeld een lamp met drie verschillende lampenkappen bij. De lamp is ook demonteerbaar, je kan de setjes erbij kopen, zodat je er een ander kleur kan opklikken naargelang je interieur of mood. Ik zie het als een kunstobject, je kan je eigen installatie maken op de muur. De lichtinval is belangrijk en valt langs de zijkant, het licht komt diffuus onder de lamel uit. De kussens voor Mublo gaan sober zijn met leuke details zoals franjes, wat mooi matcht met de minimalistische stijl van het merk.

Voor deze samenwerking kijken we ook naar de feestdagen, met het oog op gifting. Mijn grootste droom is om een huis te transformeren. Dat kan een herenhuis zijn, maar evengoed een huis op het strand. Of zoals het huis van mijn grootouders in
Marrakesh… Ik wil dit dan volledig zelf inrichten, met een roterende collectie meubels en lifestyle objecten zoals juwelen en kamerjassen… Ik zoek vaak heel specifiek naar bepaalde meubelstukken maar kan ze niet vinden. Of ik vind ze en ze zijn
overdreven duur. Ik wil mikken op de mid-categorie, mensen van mijn leeftijd die wel in iets moois willen investeren, maar geen duizenden euro’s willen betalen. Toffe, toegankelijke designs onderbrengen onder één dak, dat is het doel.

 

Leren giletjurk, SELECTED FEMME
Jumpsuit, SELECTED FEMME

Elspeth Jenkins De artikels van >

Elspeth studeerde in 2006 af aan het London College of Fashion, na stages bij Dazed & Confused en British Vogue belandde ze als freelance styliste en modejournaliste terug in België. Ze leeft voor murder mysteries en omschrijft Hercule Poirot als haar droomprins. Hij mag het raadsel van de verdwenen Prada sandalen uit haar kast komen oplossen.

Tags: Design.