In het tiende jaarverslag constateert Tony’s Chocolonely dat zijn model voor slaafvrije chocolade effect heeft. Al jaren streeft het bedrijf naar 100% slaafvrije cacao voor hun fairtradeproducten en dat ijveren toont resultaat. Het percentage illegale kinderarbeid bij cacaoboeren is 4,4% bij Tony’s tegenover een alarmerend industriegemiddelde van 46,5%. Bij nieuwe partners die dit jaar zijn aangesloten, was het percentage illegale kinderarbeid 52,8%, wat in lijn ligt met het industriegemiddelde. Dit bewijst dat de vijf samenwerkingsprincipes van het bedrijf voor slaafvrije cacao ervoor zorgen dat illegale kinderarbeid enorm daalt.
Dat komt omdat Tony’s Chocolonely en zijn missiepartners de prijs betalen voor een leefbaar inkomen, om een einde te maken aan armoede en daarmee illegale kinderarbeid. Dit betekent dat in Côte d’Ivoire en Ghana gemiddeld 80% bovenop de farmgate price wordt betaald. Dat is de minimumprijs voor cacao, vastgesteld door de regerin. In de onlangs verschenen Cacao Barometer van 2022 wordt Tony’s model als ‘best practice’ genoemd.
Lees meer: Met deze meal prep-tips maak je je goede voornemens waar
Meer verandering in de industrie nodig
Jammer genoeg is Tony’s één van de weinige bedrijven in de industrie die transparant is over het percentage illegale kinderarbeid en het aantal boeren dat een leefbaar inkomen verdient. Tony’s heeft hierop grote stappen gezet, gemiddeld gezien verdient nu 37,6% van de cacaoboeren waar Tony’s mee samenwerkt een leefbaar inkomen, met de ambitie om dit aantal op 100% te krijgen. Een belangrijke uitdaging hierbij is dat het Nederlandse chocoladebedrijf nog niet alle bonen kan kopen van aangesloten boeren, wat betekent dat veel bonen ook tegen een veel lagere prijs aan andere merken worden verkocht.
Paul Schoenmakers, Tony’s Head of Impact, legt uit: “Vooruitgang kost tijd. Om twee van de meest diepgewortelde problemen in cacao op te lossen, kinderarbeid en armoede, moeten we boeren in staat stellen om een leefbaar inkomen te verdienen. Daarom moeten zij al hun bonen kunnen verkopen tegen de referentieprijs voor een leefbaar inkomen. Dit kunnen we bijvoorbeeld bereiken door de groei van Tony’s, zodat er meer bonen tegen deze prijs worden ingekocht. Maar ook wanneer meer chocoladebedrijven zich aansluiten bij Tony’s Open Chain en ook een hogere prijs gaan betalen.”
Ben & Jerry’s heeft zich onlangs als wereldwijd bekende speler aangesloten bij Tony’s Open Chain, om zo ook 100% traceerbare bonen in te kopen. Hiermee laat Tony’s zien dat zijn model voor 100% slaafvrije chocolade schaalbaar is en dat het mogelijk is voor elk chocoladebedrijf, cacaoverwerker of retailer om mee te doen met zijn missie. Dit is broodnodig om de norm in de industrie te kunnen veranderen en een leefbaar inkomen bereikbaar te maken voor meer boeren.