Lancôme lanceert inclusieve beautytechtool
© Lancome

Lancôme lanceert inclusieve beautytechtool

Door Kim De Craene
Leestijd: 1 min

Het Franse cosmeticamerk Lancôme lanceert een nieuwe beautytechtool, HAPTA. Het is de eerste draagbare computergestuurde make-upapplicator ter wereld, ontworpen voor gebruikers met beperkte hand- en armmobiliteit. Op die manier wil Lancôme beauty voor iedereen toegankelijk te maken.

/

Volgens het merk leven wereldwijd naar schatting 50 miljoen mensen met beperkte fijne motorische vaardigheden, mensen die bijvoorbeeld door een ziekte of beroerte hun handen minder goed kunnen gebruiken. Dit maakt sommige dagelijkse handelingen, zoals koken, sporten of schrijven maar ook het aanbrengen van make-up, een uitdaging. Sinds 2009 zijn wetenschappers en ingenieurs van L’Oréal (de groep waartoe Lancôme behoort, red.) bezig met de ontwikkeling van HAPTA, een handheld ultra-nauwkeurige intelligente make-upapplicator die de mogelijkheid biedt om thuis gelijkmatig lippenstift aan te brengen.

Lees ook: Vanille in parfums, zoet en verleidelijk

/

Aanraken en voelen

Wat is de HAPTA precies? Het woord komt van haptonomie, de wetenschap van aanraking en voelen. Hapsis betekent tast, tastzin, gevoel en gevoelsleven. De HAPTA is het best te omschrijven als een motorische arm. De werking is simpel: haal de lippenstift, en dat lukt met één hand, uit het omhulsel en plaats het in het apparaat, dat trouwens ergonomisch is en licht weegt. Daarna kan je met behulp van een handvat dat zorgt voor stabiliteit, de lippenstift aanbrengen zoals gewoonlijk. Het apparaat komt nog dit jaar op de markt. Nu is er alleen nog een HAPTA voor lippenstift, in de nabije toekomst volgt een opzetstuk voor mascara. Lippenstift en mascara zijn namelijk de twee meestgebruikte beautyproducten. De prijs van de tool werd nog niet bekendgemaakt.

Lancome

Beauty voor iedereen

“Dankzij deze Beauty Tech en geavanceerde technologische apparaten verleggen we de grenzen van productprestaties. De revolutionaire technologie van HAPTA zal mensen helpen om cosmeticaproducten te gebruiken zodat ze zich zelfverzekerd en zelfvoldaan voelen. Deze innovatie is een eerste stap op weg naar beauty voor iedereen”, zegt Paul Tartrat, Innovation & Beauty Tech Director van Lancôme.

Lees ook: Oxyface x HydraFacial: wij probeerden de favoriete gezichtsbehandeling van de sterren uit

Kim De Craene De artikels van >

Kim De Craene schrijft over beauty en lifestyle, boeken en muziek. Na tien jaar São Paulo woont ze terug in Antwerpen. Ze woonde dus zo’n kwart van haar leven in Brazilië. Wat haar toch een beetje Braziliaans maakt. Ze houdt van rode lipstick, languit op een massagetafel liggen, dansen op het strand op blote voeten, bioboeren en stelt zich bij elk dilemma vaak de vraag "wat zou Audrey Hepburn doen?"

Tags: Lancôme.