In de nieuwe Fall-Winter 2020 campagne van Acne Studios staan kostuums en honden centraal. De Britse kunstenares Lydia Blakeley tekende een aantal hondenprints voor de kleren, dus werden ook echte honden gebruikt voor de fotoshoot. Fotograaf Anders Edström vroeg alleen niet aan professionele modellen om te poseren met de viervoeters, maar liet enkele werknemers van het Zweedse merk opdraven. Met hun eigen hond.
Zoals technisch tekenares Iona Ciocan met haar Franse bulldog Jasper, hoofd van communicatie Edouard Schneider met zijn teckel Pumba en hoofd van het sales departement Pontus Björkman en zijn yorkshireterriër Kenzo. Acne Studios’ oprichter Jonny Johansson nam onlangs ook een hond in huis, en liet in een persbericht optekenen dat hij zich geïnspireerd voelde door deze “subcultuur”.
Werknemers inzetten, wordt een trend
Acne Studios is zoals eerder gezegd niet het eerste merk dat op de kar springt. Brandon Maxwell ging in 2019 iedereen voor met hun Fall-Winter campagne die je hier kan bekijken. In juli bracht het Britse Burberry een campagne uit waarbij ze winkelmedewerkers en ontwerpers voor hun voordeur in Londen lieten poseren. “Deze campagne past perfect bij ons motto: a little Burberry for everyone”, aldus hoofdontwerper Riccardo Tisci aan Dazed.
De Pré-SS21 campagne van Burberry werd naar buiten gebracht enkele dagen nadat ontwerper Alessandro Michele van Gucci zijn “Epilogue”-collectie virtueel voorgesteld had op zijn werknemers. “De kleren zullen gedragen worden door zij die ze gemaakt hebben. De ontwerpers met wie ik elke dag creatief mag samenwerken. Zij zullen de hoofdrol spelen in dit nieuwe verhaal”, aldus Michele in een persbericht.
En dan is er ook nog de Britse ontwerpster Vivienne Westwood die zichzelf gebruikte als model in de Herfst/Winter 2021 campagne van haar merk. Daar kun je hier meer over lezen.
Personeel voor de lens laten poseren vertelt enerzijds een verhaal wat ervoor zorgt dat media over de campagnes schrijven. (Het is ook gewoon cool om te zien wie achter de producten zit die je misschien wil kopen). Anderzijds is het een pak budgetvriendelijker dan professionele modellen inhuren en het maakt het makkelijker om de veiligheidsmaatregelen betreffende corona te respecteren. We verwachten in de toekomst alleen nog meer van dit soort initiatieven te zien voorbijkomen.
Lees meer Marie Claire op: Hoe de handtas van Telfar uitgroeide tot het accessoire van 2020, Jacquemus brengt een tweede boek uit en In gesprek met het moeder-dochterduo achter Sea Me Happy.