Wat is de invloed van de modewereld op het idee van mannelijkheid?
© Raf Simons SS17 - Imaxtree

Wat is de invloed van de modewereld op het idee van mannelijkheid?

Leestijd: 1 min

Op de catwalks van vandaag zijn de androgyne en genderoverschrijdende looks niet meer aan te slepen. Dat was lang niet altijd het geval. Voor de expo 'Masculinities' dook het Brusselse Mode & Kant Museum in de geschiedenis van de mannenmode om uit te zoeken wat de rol van de modewereld is op het in stand houden of net betwisten van genderstereotypes. Daarmee hebben ze trouwens een primeur beet want het is de eerste Belgische expo over de garderobe van de man. 

/

Wat is een man? Net als vrouwelijkheid, is mannelijkheid geen vast gegeven. Mode is een van de belangrijkste domeinen
waarin de genderstereotypes tot uitdrukking komen en blijven bestaan. Om diezelfde reden is het echter ook een van de krachtigste instrumenten om de vastgeroeste normen te betwisten. Masculinities focust op de manier waarop modeontwerpers onze visie op de man, en bij uitbreiding de vrouw, beïnvloeden. Er zijn misschien weinig mannen die daadwerkelijk designerkleren dragen, toch bevordert deze kleding ontegensprekelijk het verspreiden van alternatieve visies op de heersende orde.

Hoogdagen voor herenmode

“In modemusea overal ter wereld is de herenmode slechts goed voor een kleine fractie van de collecties. Nochtans kleedt die mode bijna de helft van de bevolking. Hoewel er verschillende verklaringen zijn, hangt de situatie gedeeltelijk samen met het feit dat de man lange tijd een afstandelijke of zelfs afwijzende relatie onderhield ten opzichte van de mode”, zegt Delphine Houba, schepen van Cultuur, Toerisme en Grote Evenementen bij de Stad Brussel.

“Vandaag lijkt de herenmode hoogdagen te beleven. Er wordt vol ongeduld uitgekeken naar de fashion weeks voor mannen, herenconfectie kent een grotere groei dan prêt-à-porter voor vrouwen, outfits van mannelijke sterren op rode lopers worden bijna meer besproken dan die van hun vrouwelijke collega’s … Overigens lijkt de invloed van de millennials, een generatie die zich naar het schijnt minder snel in hokjes laat stoppen, tot uiting te komen in de opkomst van een fluïde, niet-binaire invulling van gender in de mode. Dit fenomeen is de moeite waard om te verkennen.”

De expo Masculinities brengt bijna 100 stukken samen, waarvan zo’n twee derde uit de collecties van het museum komt. De andere stukken zijn uitgeleend door Belgische en internationale musea en modehuizen. Denk aan kleding van grote namen zoals Raf Simons ook (voor Jil Sander en Calvin Klein), Dries Van Noten, Balenciaga, J.W. Anderson, Off-White door Virgil Abloh en nog veel meer.

Via een thematisch parcours van deze silhouetten en accessoires toont de tentoonstelling eerst de basiselementen van wat door de maatschappij als mannelijkheid wordt beschouwd. Vervolgens belicht ze de mode-uitingen van minder klassieke mannelijkheden en dan de huidige opkomst van de niet-binaire mode die het gendervraagstuk overstijgt.

Vanaf 28 augustus tot 13 juni 2021, € 8, modeenkantmuseum.brussels.

Lees meer Marie Claire op: Hoe de handtas van Telfar uitgroeide tot het belangrijkste accessoire van 2020 en Vivienne Westwood zelf te zien in een campagne voor haar modemerk.

 

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Brussel, Expo, Mannenmode.