Steeds meer Belgen krijgen huidkanker voor de tweede keer
©

Steeds meer Belgen krijgen huidkanker voor de tweede keer

Leestijd: 2 min

Wie huidkanker heeft gehad, loopt een groter risico om opnieuw die diagnose te krijgen. Dermatoloog Thomas Maselis, Belgisch voorzitter van Euromelanoma: “Onze huid is het orgaan dat het vaakst getroffen wordt door tumoren, verantwoordelijk voor 40 tot 50% van alle kankers. Vandaar het belang om regelmatig je huid te checken.”

/

Geen enkele kanker stijgt zo snel in aantal als huidkanker. In 2004 registreerde de Stichting Kankerregister in ons land zo’n 11.000 nieuwe huidkankers, in 2024 zullen dat er om en bij de 50.000 zijn. “Een stijging van 500% in 20 jaar”, zegt dermatoloog Thomas Maselis.

Steeds meer Belgen krijgen huidkanker. Vandaag ontwikkelt één op de zes een huidtumor in zijn leven. Wie ooit huidkanker heeft gehad, loopt ook een groter risico om opnieuw de diagnose te krijgen. “Dat geldt voor ongeveer 12% van de patiënten. Als we naar de drie meest voorkomende huidkankers kijken, dan bedraagt dat risico bij het basaalcelcarcinoom 40% binnen drie jaar en bij het plaveiselcelcarcinoom 30% binnen vijf jaar. Melanoompatiënten hebben tien keer meer risico om een nieuw melanoom te ontwikkelen. Dat maakt dat niet alleen steeds meer Belgen jaarlijks huidkanker krijgen, maar ook steeds meer Belgen voor een tweede keer. Het is dus belangrijk om opgevolgd te worden én jezelf op te volgen, door je huid regelmatig te controleren. Angst is niet nodig en je moet niet standaard naar een dermatoloog voor een screening. Maar áls je je zorgen maakt over een verdacht vlekje, dan moet je niet wachten.”

/

Drie oorzaken

Het stijgend aantal huidkankerpatiënten in ons land is terug te brengen tot drie grote oorzaken. Naast de stijgende levensverwachting (wij worden ouder en dus ook onze huid, waardoor de kans vergroot dat huidcellen verkankeren) en de grotere blootstelling aan uv-stralen (zonnebanken, reizen…) spelen ook ‘immunosuppressiva’ een rol. Zo nemen steeds meer mensen medicatie die het afweersysteem onderdrukken – zoals bijvoorbeeld mensen met een transplantorgaan, auto-immuunziekte of artritis.

Recent Spaans onderzoek toont aan dat er geen verschil in zonveilig gedrag is tussen mensen met en zonder een voorgeschiedenis van huidkanker, ondanks het verhoogde risico bij wie ooit al huidkanker heeft gehad. Professor Véronique del Marmol, Europees voorzitter van Euromelanoma: “Huidkanker is een van de weinige vormen van kanker die we zelf kunnen zien, dus het is belangrijk dat mensen hun eigen huid kennen en controleren op tekenen van verandering. Zeker als je al huidkanker hebt gehad, is waakzaamheid nodig. Bescherm je tegen verdere schade door de zon, laat je huid regelmatig controleren en woon je vervolgafspraken bij. Deze 25e campagne ‘Live & Learn + Learn to Live’ focust op deze groep patiënten en wil een positieve, gezonde kijk aanmoedigen.”

Belgische primeur: samenwerking met beroepsverenigingen

Voor de eerste keer in de Euromelanoma-geschiedenis roepen dermatologen de hulp in van specifieke beroepsverenigingen die binnen hun job veel in contact komen met huid. België is daarbij het eerste land dat een concrete samenwerking heeft opgezet. Via sociale media geven kinesisten, thuisverpleegkundigen, vroedvrouwen, schoonheidsspecialisten, kappers, podologen, tatoeëerders, masseurs… ook preventieve tips mee om je huid te beschermen tegen te veel zon.

Thomas Maselis: “Huidkanker, in een vroeg stadium, is vandaag perfect te genezen. Maar het is niet omdat er betere behandelingen zijn dat je minder aandacht moet geven aan een verdacht vlekje. Samen met professionals die in hun vakgebied veel met huid bezig zijn, willen we die boodschap breed overbrengen. Het is niet de bedoeling dat zij diagnoses stellen, wel dat ze aandachtig zijn voor mogelijk verdachte vlekjes en de persoon in kwestie doorverwijzen naar de huisarts.”

Lees ook: Moe en slecht gezind? Misschien zijn je hormonen uit balans

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.