Pantone brengt nieuwe kleur rood uit om het stigma rond menstruatie te doorbreken
© Pantone

Pantone brengt nieuwe kleur rood uit om het stigma rond menstruatie te doorbreken

Leestijd: 1 min

Kleureninstituut Pantone heeft met 'Period' een nieuwe kleur rood onthuld die in het teken staat van menstruatie(bloed). "De kleur moet iedereen aansporen om spontaan en openlijk over deze natuurlijke lichaamsfunctie te praten." 

/

Het taboe om over menstruatie te praten blijft anno 2020 groot. En met name dan menstruatiebloed. Hoewel miljoenen mensen wereldwijd ermee kampen, hullen we ons massaal in zwijgen eens het onderwerp bovenkomt. Het beste voorbeeld is dat in reclamefilmpjes en advertenties over het absorptievermogen van maandverband steevast een blauwe vloeistof wordt gebruikt. Want menstruatiebloed, dat willen we niet zien. Zelfs geen chemische neppe rode vloeistof.

Om het onderwerp bespreekbaar(der) te maken, heeft Pantone een nieuwe bloedrode kleur voorgesteld genaamd ‘Period’. “Met de nieuwe rode tint willen we het stigma rond menstruatie doorbreken en de positiviteit van het thema bevorderen”, schreef het bedrijf op Instagram.

/

Menstruatie normaliseren

Pantone creëerde de kleur in samenwerking met het Zweedse verzorgingsmerk Intimina. Zij vroegen Pantone om een kleur te ontwikkelen om hun campagne te ondersteunen die menstruatie zichtbaarder moet maken en moet normaliseren.

“Het is een actieve en avontuurlijke rode tint die mensen kan aanmoedigen om trots te zijn op zichzelf en om hun levenskracht te vieren. Het is een kleur die iedereen, ongeacht welk geslacht, moet aansporen om zich op zijn/haar/hun gemak te voelen bij het onderwerp. En om spontaan en openlijk over deze natuurlijke lichaamsfunctie te praten”, aldus Laurie Pressman, vice-president van Pantone.

/

Kritiek

Meer dan 150.000 mensen gaven de aankondiging op Instagram al een like. Toch hebben velen ook bemerkingen. “Ok, maar je had het tenminste op écht menstruatiebloed kunnen laten lijken. Of heeft er iemand echt neon-rood bloed?”, reageert iemand bijvoorbeeld onder de post. “Goed concept, maar de kleur kan er niet meer naast zitten. Hebben mannen dit bedacht?”, schrijft iemand anders.

View this post on Instagram

Presenting “Period”, a new red shade created to break the stigma around menstruation and promote period positivity. Swedish healthcare brand @intimina came to Pantone Color Institute to develop this custom color in support of their global campaign to make menstruation more visible and normalize this most normal of bodily functions. “An active and adventurous red hue, courageous Period emboldens people who menstruate to feel proud of who they are. To own their period with self-assurance; to stand up and passionately celebrate the exciting and powerful life force they are born with; to urge everyone regardless of gender to feel comfortable to talk spontaneously and openly about this pure and natural bodily function.” Pantone Color Institute collaborated with @Intimina on the Seen + Heard campaign to create a red shade that is inspired by a steady menstrual flow. Pantone and Intimina worked alongside a gynecologist and consulted research published in Medical News Today to develop the shade, but by no means is this supposed to be an accurate depiction. Instead, we created a visual identifier of a red shade that would help @Intimina leverage the power of color to share their story.

A post shared by PANTONE (@pantone) on

Lees meer Marie Claire op: Brusselse fotografe klaagt bijwerkingen van de pil aan met fotoreeks. Nike lanceert eerste sportcollectie voor zwangere vrouwen.

 

Redactie Marie Claire De artikels van >