“Oordopjes kunnen veilig én mooi zijn”: Vlaamse oordopjes veroveren de markt
© Loop

“Oordopjes kunnen veilig én mooi zijn”: Vlaamse oordopjes veroveren de markt

Leestijd: 1 min

Loeiharde muziek, bonzende beats, en daarna een tuut in je oren: tinnitus of gehoorschade zijn geen lachtertje. Laat dat precies zijn wat Loop tegen probeert te gaan met hun fashionable oordopjes.

/

Tomorrowland 2023: het tweede jaar waarbij Loop en electronic music festival Tomorrowland de handen in elkaar slaan. “We willen dat oordoppen dragen zo normaal wordt als een zonnebril”, vertelt Maarten Bodewes van Loop ons. “Enkele jaren geleden kreeg ik na het uitgaan een piep in mijn oren, waar dat normaal wegging na een paar uur, bleef deze. En dan besef je: het is niet meer all fun and games.” En zo zag ‘Loop’ het levenslicht. De fashionable, maar vooral safe, oordopjes kan je dankzij de verschillende opzetbare maten aanpassen aan je oren en zo gemakkelijk overal meenemen.

Lees ook: Keratosis pilaris: hoe kom je van die rode bultjes op je armen af?

/

Volume

Tijdens het uitgaan of op een festival willen we de muziek in elke vezel van ons lijf voelen. En daar hoort een hoog volume bij. Of toch voor maar liefst zestig procent van de Belgen. In nieuw onderzoek van het Belgische Loop Earplugs gaven zij aan dat de muziek luid mag staan tijdens het feesten.

“Er hangt een taboe rond het dragen van oordopjes”, vertelt Maarten. “Ik zag ooit een meisje tijdens een interview zeggen dat oordoppen voor watjes zijn, en die zin is me altijd bijgebleven. Dimitri (de andere founder van Loop nvdr.) en ik kwamen zo op het idee om gehoorbescherming beter te maken. “Naast het taboe kwam vooral het design naar boven als een probleem, iedereen kent wel de onhandige fluo oordopjes, die waren ooit de standaard, maar wij vroegen ons toen af: als je hoofdtelefoons en helmen een mooi design kan geven, waarom doen we dan niet hetzelfde voor oordopjes?”

/

Kwalitatief

Slechts 7% van de onderzochte Belgen draagt altijd gehoorbescherming. In Vlaanderen (37%) wordt doorgaans vaker gehoorbescherming gedragen ten opzichte van Wallonië (20%) en Brussel (20%). Vooral bij 15- tot 25-jarigen is het een probleem. 52% van hen heeft geen idee waar ze kwalitatieve oordopjes kunnen kopen. 63% heeft geen idee wat oordopjes efficiënt maakt tijdens het uitgaan.

Daar wil Loop het verschil maken. De oordopjes zien er goed uit én zorgen ervoor dat je een goede festivalbeleving hebt, zonder dat je de muziek moet missen. Het stigma rond het dragen van gehoorbescherming zou de laatste twee jaar wel gedaald zijn, toch zijn er nog heel wat vooroordelen die getackeld moeten worden. Zo geeft 60% van de 15- tot 25 -jarigen aan dat oordopjes hun muziekervaring negatief beïnvloedt. 45% van de onderzochte Belgen omschrijft oordopjes als lelijk en niet sexy. 39% geeft wel toe dat ze oordopjes vaker zouden dragen als het bij  een ‘cool’ merk gekocht zou kunnen worden.

Vandaar de samenwerking met organisaties als Tomorrowland. “De missie van Tomorrowland gaat hand in hand met die van Loop. We willen plezier maken, op een veilige én ecologische manier.”

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Loop, Tomorrowland.