Tijdens Paris Fashion Week begin maart mochten wij in avant-première het Nike Unlaced concept ontdekken. Ook kregen we de kans om een babbeltje te slaan met Julie Igarashi, Vice President en Creative Director voor Nike Women.
Fantasie sneakerbestemming voor vrouwen
Nike Unlaced is volgens Julie een “fantasie sneakerbestemming voor vrouwen”. Het idee is geboren uit een verlangen om tegemoet te komen aan de sneakerbehoeften van vrouwen: “We hebben met veel vrouwen gesproken en we hebben al geëxperimenteerd met samenwerkingen met vrouwen, zoals The 1 Reimagined waarbij 14 vrouwen de iconische sneakers Air Force 1 en Air Jordan 1 heruitvonden, die steeds heel succesvol waren. We voelden dat de tijd rijp was voor een project als dit”, aldus Julie.
Dat sneakers tegenwoordig zo geliefd zijn bij vrouwen is nochtans niet zo vreemd. “Eerst en vooral houden vrouwen gewoon veel van schoenen,” legt Julie uit. “Daarnaast heeft er de afgelopen jaren een culturele verschuiving plaatsgevonden en mensen hechten vandaag meer belang aan gezondheid en welzijn. Sneakers zijn een expressie van die nieuwe levensstijl.”
Vier innovaties
Nike Unlaced steunt op vier innovaties, namelijk een uitgebreider matenaanbod, een unieke retailervaring, een exclusieve service en nieuwe stemmen:
Uitgebreider matenaanbod
Nike ontwerpt al meer dan veertig jaar sneakers exclusief voor vrouwen die aangepast zijn aan de vrouwelijke anatomie. Er zijn echter een heleboel populaire mannenmodellen die niet in vrouwenmaten beschikbaar zijn. Hier brengt Nike nu verandering in.
Unieke retailervaring
Nike Unlaced zal een redactioneel perspectief bieden op vrouwen en de sneakercultuur. “We weten dat sneakers stylen niet altijd even makkelijk is. Daarom willen we via dit platform inspireren met trendreports, stijltips, fotoreportages, samenwerkingen. Inspirerende mensen uit de modesector, zoals styliste en moderedactrice voor I-D Julia Sarr-Jamois, zullen ons helpen unieke content te creëren”, weet Julie Igarashi ons te vertellen.
Exclusieve service
Als VIP-lid kan je genieten van exclusieve voordelen zoals leveringen de dag zelf. Verder is het ook mogelijk gepersonaliseerde stijltips te krijgen of een afspraak te maken met een gaststylist.
Nieuwe (vrouwelijke) stemmen
Samenwerkingen, een belangrijk onderdeel van de sneakercultuur, waren tot hiertoe voornamelijk een mannenaangelegenheid. Nike wil nu meer vrouwen inzetten om collecties samen te stellen of sneakers te ontwerpen.
Nike Unlaced wordt op 27 maart eerst online gelanceerd. “We merken dat vrouwen vandaag toch vooral online shoppen, maar in de loop van het najaar zullen we het concept ook introduceren in onze fysieke flagshipstores”, aldus Julie Igarashi.