Wie karaoke zegt, zegt Japan. Dus waar trek je als merk heen als je van plan bent om je muze te laten playbacken op een toepasselijke wereldhit van eighties duo Wham!? Naar Tokyo natuurlijk. En dat is ook effectief de plaats waar we Naomi Campbell door de staten zien wandelen in de nieuwe campagnevideo voor de najaarscollectie van H&M.
In de jaren ’90 hadden ze al een paar campagnevideo’s samen gemaakt en Campbell had dan ook weinig overtuiging nodig om anno 2017 nog eens terug te keren. “Het is altijd een eer wanneer een merk je vraagt om 20 jaar later nog eens te schitteren in één van hun video’s”, vertelt ze aan Harper’s Bazaar. “En ik hou van Tokyo, dus elk excuus dat ik heb om naar hier te komen, is goed genoeg.”
Het feit dat ze haar favoriete stuk uit de najaarscollectie van H&M mag aantrekken, een stoer maar vrouwelijk maatpak, zal ongetwijfeld ook meegespeeld hebben. “Ik hou van dit maatpak”, vertelt Campbell nog. “Het is sterk en sexy tegelijk, perfect voor eender welke gelegenheid.”
Dat het kostuum de grens verkent tussen mannen- en vrouwenmode is niet toevallig. Het is een trend die deze herfst overal opduikt – en dat niet alleen bij de volwassenen, maar ook bij de kindermode, waar o.a. HEMA vanaf dit najaar elk onderscheid tussen jongens- en meisjeskleding laat varen.
Voor Campbell is het een beetje een blast from the past. Niet alleen wat haar samenwerking met H&M betreft, maar ook inzake de muziek van George Michael. In 1990 schitterde Campbell immers al playbackend naast collega-supermodellen Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Christy Turlington en Cindy Crawford in de videoclip van George Michaels Freedom ’90. Niet te verwarren met de Wham! hit Freedom uit 1984. En zo is de cirkel weer rond.
De H&M najaarscollectie 2017 is sinds 21 september te koop in de winkels en op www.hm.com.