Millennials vs Babyboomers: zo reizen de Belgen het liefst

door Lieselot Luykx
tyler-nix-V3dHmb1MOXM-unsplash
©Unsplash

Er is al veel inkt gevloeid over de verschillen tussen generaties x, y en z. Millennials zouden oa verzot zijn op social media, vaker van job wisselen, meer last hebben van stress, enzovoort. Maar hoe zit het met hun reisgedrag? Mastercard ging op onderzoek en kwam tot 4 grote conclusies. We kunnen je al verklappen dat millennials dag en nacht verschillen van babyboomers …

Mastercard nam een survey af bij 1001 Belgen tussen 55 en 70 jaar oud. De resultaten daarvan legden ze naast die van hun identieke campagne van vorig jaar, maar dan afgenomen bij millennials (geboren tussen 1980 en 2000).

Benieuwd naar de meest opvallende verschillen?

1/

Mastercard

2/

Online booking versus het reisagentschap

Amper één op vier van de (groot)ouders vindt de weg naar reiswebsites of vertrouwt én kent deze genoeg om er een reis mee vast te leggen. Ze zweren aan oude offline gewoontes waardoor ze liever een reisagentschap binnenstappen. Om het met cijfers aan te tonen:

  • Babyboomers boekten amper via booking.com (29%) en zeer sporadisch op Airbnb (6%).
  • Millennials reserveerden 41% via booking.com, 19% met Trivago, 17% via Airbnb, 13% met TripAdvisor en tenslotte 10% via Hotels.com.

Toch wel een opmerkelijk verschil.

3/

Generatie babyboomers reist met auto

Terwijl jongeren het openbaar vervoer omarmen en hun hand niet verdraaien om een vliegtuigreis (50%), trein- (16%) of busrit (15%) te combineren om hun bestemming te bereiken, kiest liefst 59% van de huidige 50’ers en 60’ers er nog steeds voor om zich te verplaatsen met de auto naar hun hotel (54%).

4/

(Groot)ouders geven meer uit aan accommodatie, (klein)kinderen aan gastronomie

Oudere generaties besteden over het algemeen meer centen aan hun accommodatie dan hun kinderen. Gemiddeld geven babyboomers €530 uit aan hun accommodatie, millennials slechts €397.

Het omgekeerde is dan weer waar voor winkelen en gastronomische activiteiten: millennials geven hier dan wel €168 en €353 aan uit, terwijl babyboomers het bescheidener houden met €88 en €316.

In totaal geven oma’s en mama’s zo’n 30% meer uit aan hun hele vakantie dan hun (klein)dochters. (Klein)zonen geven daarentegen 16% meer uit dan hun (groot)vaders.

5/

Jongeren reizen verder, maar minder vaak en minder lang dan hun (groot)ouders

Babyboomers laten hun wanderlust iets meer de vrije loop – 18% onder hen gaat drie keer of meer per jaar op reis – dan millennials (14%), maar gaan minder ver op reis. De oudere generaties kiezen namelijk vaker voor Europese bestemmingen in de vorm van een strandvakantie of stedentrip in voornamelijk Frankrijk en Spanje, wat samenhangt met hun keuze voor de auto als vervoersmiddel.

Babyboomers gaan wel een stuk vaker langer dan één week (24%) of zelfs twee weken (11%) op reis dan millennials – respectievelijk 17% en 7%. Wel een gelijkenis: twee derde van de Belgen, zowel jong als oud, houdt het op maximum twee vakanties per jaar.

Bron: Mastercard

Vond je dit een interessant artikel? Lees dan ook: Big spender op reis? Zo bereken je je vakantiebudget

| | | |
Tags: Babyboomers, Mastercard, Millennials, Reisgedrag, Survey.