5 dingen die je moet weten voor je aan meditatie begint

door Benoîte Iradukunda & Emma Verbeke
meditatie_mediteren_mc
©Unsplash

Meditatie werd lange tijd beschouwd als een puur religieuze praktijk. Later als een trend voor de bourgeoisie of een bezigheid voor mensen die tijd te veel hebben. Toch neemt de populariteit van meditatie meer en meer toe. Het helpt om stress te reduceren, maakt mensen minder angstig en zorgt voor sereniteit en vreugde. Deze vijf weetjes over meditatie moet je weten voor je eraan begint.

Meditatie = gymnastiek voor de geest

Veel mensen denken dat meditatie een synoniem is voor ontspanning. Het klopt dat het een moment is waarop je weinig doet, maar toch ben je nooit inactief tijdens het mediteren. Meditatie vereist aandacht en opperste concentratie.

Tijdens het mediteren moet je je aandacht vestigen op het moment en op de gedachten die je geest op dat moment produceert. Je kan niet simpelweg stoppen met nadenken, maar je moet je gedachten kunnen onderdrukken en je volledig focussen op je lichaam en je ademhaling. Het is enorm belangrijk om je te focussen op het heden en te luisteren naar je lichaam en je gevoelens op dat moment.

It takes more time than you would think…

Een bericht gedeeld door @MEDITATION (@meditation) op

1/

Er is geen vaste techniek

Er is geen meditatietechniek die voor iedereen werkt. In complete stilte, met muziek op de achtergrond, met of zonder kaarsen, met wierook, open of gesloten ogen, op de grond of op een stoel; jij beslist hoe je mediteert.

Er bestaan verschillende meditatietechnieken en het is aan jou om de techniek te vinden die het best bij je past.Concentreer je op je ademhaling of op de verschillende sensaties van je lichaam. Je kan je ook focussen op je omgeving, terwijl je de aandacht vestigt op geluiden, geuren en bewegingen om je heen.

2/

Lichamelijke en geestelijke voordelen

Talrijke onderzoeken hebben de fysieke en biochemische voordelen van meditatie bewezen. Wanneer je regelmatig mediteert, heb je op het einde van de maand 30 tot 40 procent minder last van stress, kan je woede beter onder controle houden, voel je je minder angstig, meer geconcentreerd, energieker en gelukkiger.

3/

Het beïnvloedt onze hersenen

Volgens een groot onderzoek van de Californische Davis universiteit bij 100 personen tussen de 24 en 77 jaar heeft meditatie invloed op onze hersenen. Aan de hand van MRI-beelden ontdekten de onderzoekers dat meditatie dendrieten (die zenuwimpulsen stimuleren) en synapsen (die neuronen verbinden) stimuleert.

Het onderzoek toonde ook aan dat het drie maanden intensief beoefenen van meditatie de activiteit van enzymen aanzienlijk verhoogt en dat zorgt ervoor dat onze cellen minder snel verouderen.

People are heading towards Parama Puruśa (The Supreme Consciousness) through their devotion. The microcosmic point is heading towards the nuclear point of Parama Puruśa. The closer it comes, the more it realizes the proximity of the Macrocosmic nucleus and the more the nature of the point changes. The closer a drop of water moves towards the sun, the more it is transformed into vapour. When it nears the sun, it no longer remains a drop of water but becomes transformed into a mass of fire. Let us use a better analogy. A block of iron advances towards the sun. When it nears the sun it loses its solidarity and is converted into molten iron. It melts due to its closeness to the sun. When it comes even closer, it changes from molten iron into gaseous iron. When it comes into closest proximity to the sun it becomes one with the sun as the iron turns into a purely luminous mass. Its existence can no longer be separated from the sun. In the beginning the microcosmic point possesses only microscopic qualities. The more the sádhaka advances, the more his or her qualities change. In the process, when one comes into close proximity with the Macrocosmic nucleus, one loses one’s former qualities and assumes the qualities of the object of ideation. When the microcosmic point comes into close proximity to the Macrocosmic nucleus, there can no longer remain two points. They merge into one, the Macrocosmic point. The unit entity will merge with the Supreme Consciousness. In the end there is no dualism. Dualism cannot survive. #yoga #meditation #sadhana #dadasadananda #asana #pranayama #tantra #concentratio #nananda #marga #yogic #principals #yama niyama# studyconcentration #yama #yoga beginners #yogaforbeginnersy #guidedmeditation #yogameditation #chakrameditation #chakrabalancing #chakrahealing #chakrahealingmeditation #chakrabalancingmeditation #asanayoga #asanatutorial #yogapranayama #pranayam #tantra #yogatantraonline #tantric #yogaworkout #yogapractice

Een bericht gedeeld door meditationlessons (@meditation_steps) op

4/

Geduld is de boodschap

Een eenmalige meditatiesessie van 5 minuten volstaat niet om je leven voorgoed te veranderen. Mediteren vergt veel oefening en tijd voor je een staat van opperste concentratie kan bereiken en er in slaagt om je geest leeg te maken. Tien minuten meditatie per dag is een mooi ritme om te beginnen.

Babes that meditate ✨🙌🏼 @rocky_barnes #yesgirl #mindspo #mindfulness #meditation

Een bericht gedeeld door 😌Meditation✨Mindfulness (@mindspo) op

| | | |
Tags: Gezond, Meditatie.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures