Marine Serre, die schoolliep aan het Brusselse La Cambre, belichaamt op haar achtentwintigste een nieuwe milieuvriendelijke, collectieve werkwijze. Al sinds haar debuut is ze met upcycling bezig, gebruikt ze gerecycleerde materialen en beperkt ze zich tot twee shows per jaar. En daar boekt ze grote successen mee. In 2017 kreeg ze de LVMH-prijs voor jonge ontwerpers en in juli dit jaar won ze de eerste prijs op de Andam Awards. Haar iconische catsuit met maan-print was onlangs nog dé ster in het visuele album ‘Black is King’ van Beyoncé. Daar schreven we hier al over.
“De eerste vraag die ik mezelf heb gesteld toen ik begon, luidde: wat is mijn bijdrage? Wat heb ik dat anderen niet hebben? Het motiveerde mij om tegen mezelf te zeggen dat ik iets ging opbouwen en een team ging vormen met mensen die dezelfde toekomst als ik voor ogen hadden. Die toekomst gaat gepaard met nieuwe oplossingen: hoe ziet het kledingstuk van morgen eruit? Hoe kunnen we ons afval beter gebruiken, hoe zorgen we dat het een kringloop wordt?”, zei ze net nog in het herfstnummer van Marie Claire.
Geen defilé voor Marine Serre
In mei van dit jaar ondertekende ze aan de zijde van Dries Van Noten een open brief aan de mode-industrie. Daarin riepen de ondertekenaars op de corona-crisis aan te grijpen om de business opnieuw uit te vinden “en duurzamer te maken op ecologisch en sociaal vlak”. Als vanzelfsprekend organiseerde Marine dan ook geen traditioneel defilé om haar nieuwe collectie voor de lente- en zomer van 2021 voor te stellen. Duizenden mensen (minstens) twee keer per jaar de wereld rond laten vliegen om een show te kijken, is dan ook allesbehalve goed voor onze aardbol. “Toen ik de cijfers zag van de gedaalde vervuiling in de steden tijdens de lockdown, was ik overgelukkig. Dat bewijst hoe slecht wij als mensen bezig zijn”, aldus Serre.
Ze koos daarom voor een kortfilm. Die kreeg de titel Amor Fati mee en werd een horrorfilm met sciencefiction-trekken. De video begint met een naakt model op een operatietafel, en gaat vervolgens over in de ene apocalyptische scène na de andere. De modellen dragen – uiteraard – allemaal de nieuwe collectie van de ontwerpster.
Marine Serre mondmaskers avant la lettre
Er wordt vaak gezegd dat Marine Serre visionair is. Het feit dat ze bijvoorbeeld al jaren maskers in haar collectie heeft, lang voor Covid-19, heeft dat idee versterkt. Ook nu waren opnieuw (mond)maskers in de collectie te zien. “We zijn daarmee drie tot vier seizoenen geleden begonnen. Voor mij was dat iets heel praktisch: ik woon in Parijs, ik kom met de fiets naar kantoor en dat is hels. Ik heb met fabrikanten samengewerkt die de technieken in huis hadden om een masker te maken dat vervuiling wegfiltert. Zodat onze klanten en volgers in vervuilde steden als Parijs hun fiets kunnen gebruiken”, aldus Marine aan Marie Claire.