Na dertig jaar op catwalks en covers, zijn de eerste supermodellen uit de jaren 90 meer in trek dan ooit. Kate Moss siert momenteel de cover van Vogue UK en ontwierp een juwelencollectie voor Messika. Linda Evangelista, Gisèle Bündchen, Naomi Campbell en Christy Turlington waren te zien op de catwalk bij Versace en binnenkort komt er een Apple TV+ documentaire uit over hen. Laetitia Casta werkte recent samen met Jacquemus en IKKS.
Nu brengt het Spaanse jeansmerk Lois twee van de grootste supermodellen uit de geschiedenis, Helena Christensen en Elle Macpherson, samen in een nieuwe campagne. “Zij waren een van de eerste topmodellen ooit die de industrie veranderd hebben met hun iconische een eeuwige schoonheid”, aldus Arthur van Rongen, creatief directeur van Lois.
“Lois is er voor iedereen, voor elke leeftijd, afkomst, maat, geslacht of religie. We willen het merk dan ook in zoveel mogelijk harten doen nestelen. De magische foto’s, die mijn goede vriendin Kat Irlin maakte, tonen aan dat de schoonheid van Macpherson en Christensen, echt eeuwig is. Niemand had hun iconische persoonlijkheden beter op beeld kunnen vastleggen dan Kat.”
Een comeback maken
Lois werd opgericht in 1962 en beleefde zijn hoogtijdagen in de jaren 70 en 80. Het hoofdkantoor van het merk is momenteel gevestigd in Amsterdam, maar nog steeds worden de kleren gemaakt door de oudste kleermakersfamilie van Spanje waar het merk zijn oorsprong heeft.
De afgelopen jaren heeft het Spaanse modemerk een nieuwe impuls gekregen met behulp van een nieuwe hedendaagse look en feel die perfect aansluit bij de huidige zeitgeist. De ‘Eternal Beauty’-campagne is hier een goed voorbeeld van. De nieuwe generatie Instagirls – Gigi Hadid, Kendall Jenner, Kaia Gerber – komen nog steeds volop aan de bak, maar het mode(llen)beeld wordt steeds diverser.
De definitie van ‘mooi’ die in de modewereld gehanteerd wordt, sluit immers gezichten met kraaienpootjes, pigmentvlekken of – godbetert – rimpels niet langer uit. Persoonlijkheid en uitstraling worden terug belangrijker. En dat hebben de oorspronkelijke topmodellen natuurlijk op overschot.
“Ook al hebben we elkaar nooit eerder ontmoet, toch voelde ik een sterkere connectie met Kat en deze modellen dan op eender welke andere shoot. Ik denk omdat de intenties van ons allemaal puur en gepassioneerd zijn”, vertelt van Rongen. “Ik kan niet wachten om jullie ons derde model binnenkort voor te stellen.”
De campagnebeelden van Helena werden bij haar thuis genomen in New York. De shoot met Elle vond plaats in het Faena hotel in Miami. De kleren die ze dragen werden door henzelf uitgekozen. Vanaf 5 december kun je in Amsterdam in de Galeria van Lois naar een expo met de beelden gaan kijken.
Lees ook: Audrey Hepburns iconische stijl in 10 foto’s. Met deze juwelen steel je zelfs in jogging de show tijdens de feestdagen. De fijnste beautywebshops van eigen bodem.