Vandaag de dag heeft vrijwel iedereen een blauwe jeans in huis. Net zoals een wit T-shirt of een trenchcoat is het een basic die je kunt combineren met alles en die nooit uit de mode gaat. Dé ultieme klassieker, zoals ook wij dat bij Marie Claire noemen. Toen de Joods-Duitse migrant Levi Strauss in 1873 een patent aanvroeg op een met spijkers verstevigde broek, had hij zich nooit kunnen inbeelden dat het kledingstuk aan de basis lag van een bedrijf dat een miljardenomzet boekt. De duurzame werkbroek met vijf zakken droeg toen nog de naam ‘XX’ en groeide snel uit tot het officieuze uniform van de Amerikaanse arbeidersklasse en cowboys die beiden baat hadden bij het stevige materiaal.
Lees ook: Dit is dé jas die iedere outfit een upgrade geeft.
Naarmate de broek populairder werd en er meer modellen bij kwamen, kreeg het een eigen nummersysteem dat nog steeds gebruikt wordt. Het allereerste model kreeg het nummer 501; de eerste blauwe jeans met klinknagels.
Levi’s 501 en Marlon Brando
Ondanks de jeans bedoeld was voor werkmannen, duurde het niet lang voor de gewone man in de straat het comfort en de stevigheid ervan ontdekte. Acteur Marlon Brando zorgde in 1953 voor de finale doorbraak toen hij in de film The Wild One non-stop bikerboots, een wit T-shirt en een Levi’s 501 droeg. De verkoop van de broek steeg de hoogte in en de 501 werd symbool van de jeugd en rebellie. Op sommige scholen werd de jeans zelfs verboden wegens ‘gevaarlijk’, maar Levi’s omarmde die kwalijke reputatie net. Een slimme zet, zo bleek later.
Ook andere Amerikaanse iconen zoals acteur James Dean, schrijver Jack Kerouac en schilder Jackson Pollock volgden. Toen Marilyn Monroe in de blockbuster River of No Return een 501 droeg, gingen ook vrouwen wereldwijd overstag.
Hét kledingstuk van de 20e eeuw
In 1964 veroverde de Levi’s 501 een plekje in het Smithsonian Institution, een Amerikaans onderwijs- en onderzoeksinstituut met bijhorend museumcomplex. In 2000 riep Time Magazine de broek uit tot hét kledingstuk van de 20e eeuw. “Een tijdloos ontwerp dat bijna iedereen zich kan veroorloven en waarin iedereen zijn eigen stijl en uitstraling kan behouden”, aldus het tijdschrift. De 501-jeans liet daarmee de minirok en de little black dress achter zich.
Lees ook: 10 x de mooiste klompen om te dragen als het terug beter weer is.
De modewereld mag dan leven op trends, de 501 overleeft de tand des tijds zonder veel moeite. En dat is voor een groot deel te danken aan de klassieke eenvoud. Een bescheiden werkbroek gemaakt van stevig denim met een silhouet dat gedragen kan worden door velen. Dat de broek niet trendgebonden is en nog uit een tijd komt toen dingen werden gemaakt om lang mee te gaan, houdt in dat de 501 zeer duurzaam is. De moderne 501-jeans wordt door middel van Levi’s® Water<Less zelfs afgewerkt met 96% minder water dan een typische denimbroek.
Twee nieuwe 501-collecties
Op de verjaardag van deze klassieker brengt Levi’s twee nieuwe 501-collecties uit als onderdeel van Levi’s 501 Day 2021: de Levi’s 501-jeans en shorts uit de nieuwe Levi’s Originals-campagne. De modellen zijn te verkrijgen in verschillende pasvormen en wassingen. Zeven bekende gezichten waaronder Hailey Bieber, Barbie Ferreira en Jaden Smith, zijn de gezichten van de campagne.
Lees ook: Miuccia Prada is jarig, een portret van de invloedrijke mode-ontwerpster.