Al meer dan 20 jaar schildert Jocelyn Hobbie vrouwen. Eerst eerder dromerig, de laatste jaren net erg realistisch. Ze omringt de dames met overweldigend felle kleuren en prints, en ze dragen prachtige kleding. Een slipdress met geel-zwarte zebraprint, een kleurrijk gestreepte debardeur over een klassiek overhemd, een geruite blazer met een bloemenjurk onder of een polo met grafische print die terugkomt in een haarband. Het is overdadig en extravagant, en daarom erg inspirerend en fris.
De doodserieuze vrouwen van Jocelyn Hobbie
Al deze vrolijkheid staat in schril contrast met de uitdrukking van de vrouwen die ze portretteert. Op enkele uitzonderingen na, staren ze meestal verveeld, onverschillig en soms een tikje geïrriteerd voor zich uit. Alsof ze helemaal niet in beeld willen komen. Inspiratie daarvoor haalt de New Yorkse kunstenares uit klassieke editorials in modemagazines. Hoewel modellen de laatste tijd al eens vaker mogen lachen, zien ook zij er vaak doodserieus uit. Het creëert een illusie van onbereikbaarheid, van een wereld waar je graag wil bijhoren ook al weet je dat die kans klein is.
Lees ook: Komono x Antwerpse Modeacademie: bekijk hier de nieuwe brillen voor 2021.
Kritiek op het werk van Jocelyn Hobbie was er ook lang. Vooral dan op het feit dat ze voornamelijk witte vrouwen schildert. Gelukkig nam ze die ter harte en zet ze nu een diverser vrouwbeeld in haar werken neer. Geen van de vrouwen die ze portretteert, bestaan echt. Ze combineert in haar hoofd vrouwen die ze op straat tegenkomt in Brooklyn waar ze woont, en vrouwen die ze ziet in magazines en op internet. Ondanks de hyperrealistische weergave, zijn ze dat niet. “Deze vrouwen bestaan voor mij uit verf, niet uit vlees en bloed”, aldus de kunstenares in een interview.
Lees ook: 10 lichte en frisse parfums voor de zomer.