Al voor het derde jaar op rij geeft het Belgische accessoirelabel Komono vijf laatstejaarsstudenten van de Antwerpse Modeacademie carte blanche om een eigen montuur te creëren. Samen stellen ze een capsulecollectie op die aansluit bij het masterdefilé van de studenten. In normale omstandigheden presenteren ze de brillen tijdens een fysieke show. Dit jaar gebeurt ook dat online. De samenwerking maakt deel uit van een nieuw project genaamd Komono Next, waarmee het merk de grenzen van accessoires wil vervagen en een platform wil aanreiken aan creatieve talenten wereldwijd.
De vijf brillen zullen in een gelimiteerde oplage verkrijgbaar zijn vanaf 21 juni bij Komono.
Julie Kegels
Inspiratie voor haar brillen vond Julie Kegels in The Dinner Party, een installatie van de feministische kunstenares Judy Chicago waarbij drie tafels in de vorm van een driehoek gedekt zijn voor 39 mythische, historische en/of beroemde vrouwen. Kegels’ monturen zijn een verwijzing naar kanten blinddoeken.
Luca Holzinger
Luca experimenteerde met lycra stof, vaak gebruikt in badmode, die hij rond een klassiek cat eye montuur drapeerde. Hij voegde ook een transparante kleur toe die aanvoelt als vloeibaar water. De monturen zijn een ode aan zijn grootmoeder die uit een beperkende relatie stapte. Symbool voor haar, verzon hij het verhaal van een secretaresse die langs een rivier loopt en het niet kan laten om te gaan zwemmen. Eens terug op kantoor zijn al haar kleren vuil en nat, en toch voelt ze zich mooier dan ooit.
Kaya Gayoung Lee
Kaya Gayoung Lee deed onderzoek naar de liefde als universele taal en hoe ze verbale uitingen van genegenheid kon vertalen in kledingstukken en brillen. Zowel de film The Color of Pomegranates als de fotografie van Viviane Sassen speelden een grote rol in haar werk. Voor de brillen speelde ze met schaduwen en stekelige, hoekige vormen die verwijzen naar pijlen.
Ingmar Patton Plusczyk
“Mijn collectie is geïnspireerd op Luisa Casati, een Italiaanse socialite uit de vorige eeuw”, vertelt Ingmar ons. “Ze was altijd omringd door artiesten en is meermaals gefotografeerd door Man Ray. Op een dag is ze failliet gegaan, naar Londen gevlucht voor de schuldeisers, en mensen zagen haar tot het einde van haar leven in vuilnisbakken rommelen, op zoek naar dingen die haar konden inspireren. Het motief van mijn collectie is de link tussen vuilniszakken en luxe. De zonnebrillen hebben de look van diamanten met de textuur van vuilniszakken, zodat ze er verrimpeld uitzien.”
Mohammed el Marnissi
De collectie van Mohammed el Marnissi verwijst naar een Arabische mythe over twee tegenstrijdige geliefden die een labyrint bouwden om hun relatie geheim te houden. Het verhaal komt tot leven in glazen die een dubbele laag hebben, alsof het twee monturen op elkaar zijn. El Marnissi combineerde dit met een bruinachtig kleurenpalet en graphics geïnspireerd op de schilderijen van Verner Panton.
Vond je dit interessant? Lees dan ook: Patchwork denim is overal, dit zijn de mooiste items. Maak kennis met ‘The Dreamer’, de nieuwe handtas van Delvaux.