Volgens Fast Company is Instagram op dit moment aan het experimenteren met een optie waar het aantal volgers en likes verborgen blijft voor haar gebruikers. Onderzoekster Jane Manchun Wong ontdekte het experiment en deelde een screenshot op haar Twitter-account. Ondertussen bevestigde het sociale medium al aan TechCrunch dat het nieuwe ontwerp een intern prototype is dat voorlopig nog niet zichtbaar is voor het grote publiek.
Meer lezen: Dit is wat succesvolle Deense instagrammers gemeen hebben
Wong deelde het volgende bericht op Twitter: “Instagram test momenteel de optie om het aantal likes te verbergen voor gebruikers. Of zoals de app het stelt: “We willen dat onze volgers zich kunnen focussen op wat ze posten, niet op het aantal likes een post krijgt.””
Instagram is testing hiding like count from audiences,
as stated in the app: “We want your followers to focus on what you share, not how many likes your posts get” pic.twitter.com/MN7woHowVN
— Jane Manchun Wong (@wongmjane) 18 april 2019
Apocalyps voor influencers
Fans van het platform reageerden erg gemengd. Sommige mensen vinden het idee geweldig, omdat de druk om veel likes te halen sterk zou verminderen. Anderen maken zich dan weer zorgen, want deze mogelijke nieuwe realiteit zou hoogstwaarschijnlijk ook een apocalyps met zich meebrengen voor influencers.
Een woordvoerder van Instagram liet het volgende weten aan TechCrunch: “We zijn dit momenteel niet aan het testen, maar blijven op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden om de sociale druk op ons platform te verminderen.” Het werd in het verleden namelijk al meermaals duidelijk dat het medium een rechtstreekse invloed heeft op de mentale gezondheid en het zelfvertrouwen van gebruikers. Wordt ongetwijfeld vervolgd…
Meer lezen? Alarmerend: 1 op de 4 meisjes voelt druk om mooi over te komen op sociale media, Deze 11 apps tillen je Instagramaccount naar een hoger niveau, Instagram lanceert controle tool die meet hoeveel tijd je op social media doorbrengt.