Zo beroemd als Coco Chanel is ze nooit geworden, maar de Italiaanse ontwerpster Elsa Schiaparelli heeft minstens evenveel betekend voor de mode- en kunstwereld. Het Musée des Arts Décoratifs vond het daarom tijd voor een overzichtstentoonstelling van haar werk die nog tot eind januari loopt.
In de expo Shocking! Les Mondes Surréalistes d’Elsa Schiaparelli ontdek je haar levensverhaal en -werk aan de hand van maar liefst 577 werken, waaronder kostuums en accessoires. Ze staan tentoongesteld tussen schilderijen, beeldhouwwerken en juwelen van o.a. Man Ray, Salvador Dalí, Meret Oppenheim en Elsa Triolet, om zo de avant-gardistische samenwerking van “Schiap” met de kunstenaars van haar tijd, met name de surrealisten, in beeld te brengen.
Shocking! Les Mondes Surréalistes d’Elsa Schiaparelli
“Haar mode fascineert door een ongeëvenaarde verfijning”, verklaart Olivier Gabet, directeur van het MAD. “Elsa Schiaparelli die in Italië geboren is maar het grootste deel van haar leven in Parijs woonde, legde in haar creaties alle artistieke en literaire gevoeligheid die zij door haar opvoeding had verworven”.
In de nogal radicale moderniteit van de jaren dertig bood zij haar klanten, waaronder Arletty en de hertogin van Windsor, ook een vrolijk en levendig tegenwicht met haar humoristische en vaak provocerende kleding, geïnspireerd op kunst maar ook op de natuur of het circus. Ook met haar materiaalkeuzes – zij was bijvoorbeeld de eerste die plastic of ritssluitingen in de haute couture introduceerde – maakte ze indruk.
Lees ook: Haal het maximum uit 24u in Parijs.
Deze totale creatieve vrijheid blijft kunstenaars en ontwerpers tot op de dag van vandaag inspireren, zoals blijkt uit het tweede deel van de tentoonstelling dat gewijd is aan een dialoog met haar vakgenoten.
“Alaïa was geobsedeerd door haar, Sonia Rykiel nam het principe van haar trompe-l’œil truien over, John Galliano haar motieven van krantenpapier”, vervolgt Olivier Gabet, die tevens enthousiast is over de huidige heropleving van haar merk door creatief directeur Daniel Roseberry. “Hij voelt perfect aan wat zij voor ogen had, hij is een van dé mensen om in de gaten te houden.”
De vete met Coco Chanel
Wat ook naar boven komt in de expo is de vurige vete tussen Coco Chanel en Elsa Schiaparelli. Die laatste haalde als eerste mode-ontwerpster in 1934 de cover van Time, wat Chanel niet bepaald kon appreciëren. Ze noemde Schiaparelli “die Italiaanse kunstenares die kleren maakt”. De rivaliteit ging zo ver dat Chanel tijdens een van de laatste gekostumeerde bals voor de oorlog Schiaparelli, die verkleed als boom was, ten dans vroeg en richting kandelaar leidde waarna die in vuur en vlam schoot.
‘Shocking! Les Mondes Surréalistes d’Elsa Schiaparelli’, Musée des Arts Décoratifs in Parijs, t/m 22/1/23. Meer info op de website.