In een wereld vol onzekerheden, is er toch minstens één zekerheid deze zomer: het is haast onmogelijk om een handtas van het merk Telfar te kopen. De vegan leren (nepleder welteverstaan) tas wordt ook wel de ‘Bushwick Birkin’ genoemd naar de gelijknamige peperdure tas van luxehuis Hermès en de ietwat arme maar creatieve wijk Bushwick in New York.
Afhankelijk van de maat kost een tas van Telfar tussen de € 130 en € 280. Telkens als de tassen opnieuw in stock zijn op de webshop zijn alle exemplaren na enkele minuten uitverkocht. Eind juli werd de site even offline gehaald nadat het beveiligingssysteem bots (een computerprogramma dat je kan instellen om op een autonome manier taken uit te voeren zoals kleding kopen, red.) had gedetecteerd die probeerden de tassen te scoren. Later verschenen ze op doorverkoopsites zoals Grailed voor € 700 en meer.
De meeste ontwerpers dromen van zo’n stortvloed aan succes, voor Telfar Clemens ligt dat deels anders. De tagline van zijn collecties is ‘het is niet voor jou, het is voor iedereen’, waarmee hij doelt op de toegankelijkheid van zijn ontwerpen. Hij wil ontwerpen voor iedereen, los van achtergrond, ras of gender. Inclusieve mode zoals dat met een duur woord genoemd wordt. Daarom ook het relatief lage prijskaartje van de tassen. Dat het hem nu financieel voor de wind gaat, moet een opsteker zijn nadat hij zijn label dik 15 jaar geleden startte vanuit zijn tienerslaapkamer. Door het huidige succes zijn de creaties ironisch genoeg niét meer beschikbaar voor iedereen. Deze week lanceerde hij daarom een initiatief waarbij iedereen online een tas kon reserveren op de website.
Genderneutraal
Nog voor genderneutrale kleding een ding was in de mode, experimenteerde Clemens er al mee. “Ik wou kleren maken die er niet
voor mij waren toen ik een kind was”, zei hij daarover in Fast Company . “Ik was altijd aangetrokken door vrouwenkleren, maar die mocht ik niet dragen. Daarom is mijn mode genderloos, je draagt exact wat je wil dragen.” Hij gebruikt steeds een mix van mannen en vrouwen als model en ook zijn handtassen zijn in het dagelijkse leven geliefd door beide geslachten.
Dat Telfar ver voor zijn tijd is, bewees hij jaren geleden ook al toen hij begon te experimenteren met interactieve catwalkshows en see-now-buy-now-modellen. Concepten waar andere merken nu pas mee beginnen. Toen werd hij bekeken als een vreemde eend in de bijt, nu wordt hij binnen modekringen een pionier genoemd. Dat vooruitdenken leverde hem in 2018 de CFDA/Vogue Fashion Fund op, een prijs van $ 400.000. Een jaar laten was hij te gast op de mannenmodebeurs Pitti Uomo in Firenze. Daar overtrof hij iedereen met een show waarbij modellen op een grote ronde tafel defileerden tussen de half opgebrande kaarsen, halfvolle borden en flessen. Muzikanten en dichters deden op de achtergrond hun ding. Mannelijke modellen droegen rokken en vice versa. Zijn naam was gelanceerd.
What’s in a bag
Maar hoe zit het nu met de bewuste tas? Hoe kan een simpele rechthoekige draagtas van imitatieleer zo populair worden? Ondanks de huidige buzz is het ontwerp niet nieuw. De tas werd geïntroduceerd op de herfst/winter 14-show waarbij modellen vanachter een reuzegroot exemplaar de catwalk opwandelden. Samen met Radboy, creatief directeur van het merk, bedacht Telfar het ontwerp tijdens de kerstperiode. “We zagen iedereen rondlopen met boodschappentassen en vonden het grappig om dat als een uniseks-silhouet te bezien. We hebben letterlijk de afmetingen van een Bloomingdale winkeltas genomen en onze handtas daarop gebaseerd”, vertelde Telfar aan Dazed. Na het winnen van de Fashion Fund prijs, introduceerde Telfar de handtas in meer verschillende kleuren en formaten.
Het betaalbare prijskaartje speelt een belangrijke rol in de populariteit van de tas, maar ook de inzet van Telfar voor zijn eigen gemeenschap. Als zwarte homo is diversiteit geen platte marketingtool voor hem, maar een deel van zijn eigen identiteit en dat van zijn merk. Sommige andere merken worstelen net om te reageren en zich aan te passen aan het veranderende landschap, Telfar heeft hier altijd al op ingespeeld. Inclusieve mode maakt zoals eerder gezegd echt een deel uit van het concept voor zijn label. Nog voor het populair was om je hiermee bezig te houden. Die authenticiteit werk zeker bij een jonge generatie erg goed.
Volgens een artikel van The Wall Street Journal steeg de verkoop van de tassen van $ 100.000 per jaar naar $ 1,6 miljoen in de voorbije twee jaar. “Het is echt wat ons bedrijf doet draaien”, aldus Clemens en Radboy aan de Amerikaanse krant. “We verkopen ze elke dag de hele dag door, en winkels blijven nieuwe bestellingen plaatsen.”
Er zijn voorlopig geen verkooppunten van Telfar in België, al kun je de tas en kleren wel online bestellen. Als ze niet uitverkocht zijn weliswaar.
Lees meer Marie Claire op: Een luxewinkel uitbaten in coronatijden: “De schade is aangericht, ik weet niet of we dit halen”, Shop de mooiste sandalen van Belgische modemerken en Een styliste legt uit welke kleding bij jouw figuur past.