Een luxewinkel uitbaten in coronatijden: “De schade is aangericht, ik weet niet of we dit halen”
© TVM

Een luxewinkel uitbaten in coronatijden: “De schade is aangericht, ik weet niet of we dit halen”

Leestijd: 2 min

De meeste kledingzaken draaiden de eerste weken van solden de helft minder omzet dan vorig jaar, blijkt uit een rondvraag van handelsfederatie Comeos. Door de strenge maatregelen rond corona en financiële onzekerheid houden consumenten de hand op de knip. Wij vroegen Marjan Eggers, de vrouw achter designerwinkel Louis in Antwerpen en Knokke en Acne Studios Lombardenvest, hoe zij de toekomst ziet.

/

De mode-industrie is hard getroffen door de coronacrisis. Fabrieken, winkels en ateliers moesten lange tijd dicht blijven en online aankopen hebben het omzetverlies voor de meeste zaken lang niet kunnen compenseren. Sinds corona in ons land weer herop flakkert, zijn er opnieuw maatregelen genomen die voor de winkels een extra streep door de rekening vormen. “Eerst zag ik terug licht aan het einde van de tunnel, maar dit is een nekslag”, steekt Marjan van wal.

Eind jaren tachtig werd Louis opgericht door Geert Bruloot als een platform om een hele generatie Belgische ontwerpers in de kijker te zetten. Marjan Eggers, die lange tijd voor Bruloot werkte, nam de zaak in 2002 over en maakte het aanbod een stuk internationaler. Naast Belgische iconen zoals Ann Demeulemeester en Maison Margiela, liggen nu ook merken als Balenciaga, Vetements, Jil Sander en Comme Des Garçons in de rekken in Antwerpen en Knokke.

“De omzetdaling is voor ons begin februari van start gegaan. Aziaten en Amerikanen bleven weg, een niet te onderschatten deel van ons klantenbestand”, zegt Marjan. “Wat later moesten onze winkels verplicht sluiten. Gelukkig waren er toen steunmaatregelen van de overheid, maar dan nog moesten we ons er doorworstelen. De financiële schade die we toen hebben opgelopen, haal ik nooit meer in.”

Hoopvol ondanks corona

Instagram @louisantwerp

“Acht weken later mochten de deuren opnieuw open. Mits de nodige voorzorgsmaatregelen, zodat alles op maat van het ‘nieuwe normaal’ zou verlopen. De broodnodige stormloop bleef uit, toch waren mei en juni hoopgevend. Een deel van mijn personeel staat nog steeds op technische werkloosheid, wat gedeeltelijk compenseert. Helaas werden de solden een maand opgeschoven – naar mijn mening véél te laat – wat de omzet van juli een flinke deuk gaf. Maar liefst 50% minder in vergelijking met andere jaren.”

Net voor de start van die uitgestelde solden, brak het noodlot uit voor heel wat andere ondernemers in Antwerpen. De epidemie ontspoorde op korte tijd in ’t Stad. Momenteel is enkel individueel shoppen toegelaten en dat slechts voor 30 minuten per winkel. In zowel binnen- als buitenland wordt bovendien opgeroepen om Antwerpen te mijden. “De situatie is simpelweg dramatisch. Ik weet niet of ik dit ga halen. De eerste soldendagen waren macaber. Er was geen kat op straat. Op deze manier werk je faillissementen in de hand. Ik snap de logica niet, winkelen in Antwerpen is veilig als iedereen zich aan de voorschriften houdt.”

“Wij blijven ondertussen verlies na verlies opstapelen en geraken een beetje uitgeput. Het is best intens, dat hoor ik ook van andere ondernemers. Voorlopig kunnen we alleen maar blijven doorzetten en hopen dat er snel een vaccin komt.”

Lees meer Marie Claire op: Shop de mooiste sandalen van Belgische modemerken, Kledingarbeiders in lagelonenlanden lopen miljarden aan loon mis en Het effect van corona op onze shopgewoontes

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Antwerpen, Belgische mode, Corona.