Toen Robert Dumas de zijden carré in 1937 lanceerde, overtuigde het accessoire niet meteen en de oorlog die kort daarna begon, sloeg de kans op succes helemaal aan diggelen. Toen de vrede was teruggekeerd in de jaren vijftig, brak de gouden eeuw van de Parijse couture aan. Dat gaf ook de verkoop van de Hermès carré een duwtje. Al was het vooral de verheerlijking van de carré door sterren, die bijdroeg aan de populariteit.
Zo maakte Grace Kelly er een elegante prothese van om haar gebroken arm te ondersteunen, terwijl Brigitte Bardot een kleine carré rond haar hals knoopte. Bij Jackie O (Kennedy-Onassis) zorgde de combinatie donkere zonnebril en carré-sjaal als hoofddoek voor een toen ongezien divagehalte.
Lees ook: Het verhaal achter de iconische Birkin-handtas van Hermès.
Met zijn royale afmetingen (90 x 90 cm), luxueuze, sensuele materiaal (zijden keper) en felgekleurde ontwerpen geïnspireerd door de paardenwereld – Hermès begon als zadelmaker – maar ook door reizen, muziek en dans, groeide de carré uit tot het symbool van Franse chic.
Hermès carré = even geduld
Of je de sjaal nu op een elegante manier om je hoofd draagt of nonchalant om je taille knoopt, het openvouwen ervan onthult een droomwereld van levendige kleuren. Klassieke motieven, zoals paarden en verwijzingen naar de ruitersport, zijn vaak aanwezig, maar ook juwelen, bloemen, sleutels en dieren sieren de ingenieuze ontwerpen, gemaakt door talent van over de hele wereld.
Het proces van idee tot verkoopbaar product vergt geduld – gemiddeld twee jaar. Een thema wordt gekozen, zestig tekenaars geven hun interpretatie, en na zes maanden worden een vijftiental ontwerpen geselecteerd en naar de textielsite van Pierre-Bénite, een historische vestiging van Hermès ten zuiden van Lyon die dit jaar werd uitgebreid, gestuurd. Hier vertraagt de tijd pas helemaal omdat het modehuis vasthoudt aan authentiek vakmanschap.
Lees ook: Dit wil je weten over Gregoris Pyrpylis, de nieuwe creatief directeur van Hermès Beauty
Het weven, handmatig naaien van zomen en vooral het tijdrovende verfproces gaan misschien traag, maar deze oude technieken resulteren wel in illustraties die werkelijk van het doek spatten. Pure luxe.
Voorstelling in Brussel
Hermès heeft intussen al meer dan 3000 verschillende prints en elk seizoen komen daar 20 dessins bij die als limited edition ontworpen worden door inventieve kunstenaars.
Om de creativiteit die schuilgaat achter de zijden carré-sjaals in de kijker te zetten, nemen vanaf morgen drie toneelspelers een twintigtal bezoekers in de Hermès winkel in Brussel mee in een reis doorheen een kleurrijke fantasiewereld, waarin ze de verhalen vertellen die schuilgaan achter de ontwerpen. Onverwachte vragen, oorsprongsmythen, geïmproviseerde liedjes en andere sprookjesachtige verhalen vormen de rode draad van deze voorstelling, die eraan herinnert dat Hermès niet alleen een bron van dessins is, maar ook van woorden.
Deze originele voorstelling wordt voor het eerst vertoond in Brussel in La Verrière, een expositieruimte achterin de winkel van Hermès. Voorstellingen worden gegeven in het Frans, Engels en Nederlands, duren 30 minuten en zijn gratis toegankelijk voor iedereen. Reserveren op de website is verplicht.