In een tijd waarin mode steeds overdadiger en cartoonesker wordt, met likes op sociale media als belangrijkste doel, is er gelukkig nog onze landgenoot die in Parijs “gewoon” mooie kleren presenteerde. Mode zonder grote logo’s en buzz, maar stukken waar je een liefdevolle en intieme relatie mee kan opbouwen voor jezelf.
Dries Van Noten herfst-wintercollectie 2023-2024
De details van een snit. De manier waarop een materiaal valt. De unieke savoir–faire. De geschiedenis van een ambacht. Het waren deze creatieve principes die Dries Van Noten op woensdag 1 maart in het Dôme du Palais des Sports in Parijs in de kijker wilde zetten. Op het ritme van de drums van muzikant Lander Gyselinck liepen de modellen door de gangen van de zaal, weerspiegeld door een gigantische spiegel.
De show begon met maatwerk – een vak apart waarin Dries Van Noten uitblinkt – met een reeks interpretaties van het klassieke gestreepte pak. In zowat elk silhouet doken gouden accenten op, van de stiksels op een wijde krijtstreepbroek tot de voering van een blazer, verwijzend naar de waarde die we volgens onze landgenoot aan kleren horen te hechten.
Lees ook: Door deze 50 streetstylelooks van Milan Fashion Week willen we een nieuwe jas kopen
Verder volgden elegante bovenstukken, lichte jurken versierd met kostbaar borduurwerk, synthetisch bont, veel bloemenprints en pailletten. Het vrouwelijke silhouet is gelaagd en op de kledingstukken bloeien bloemen, prachtig gedetailleerde botanische motieven in lichte kleuren.
Kostbare schatten
Voor deze collectie hergebruikte Van Noten veel oude stoffen uit de jaren twintig, terwijl hij andere materialen, zoals fluweel, opzettelijk verouderde zodat ze extra geliefd leken. “Stukken die je moet herstellen omdat ze bijna uit elkaar vallen, maar wat je toch doet omdat je er nog steeds zoveel van houdt. Stukken die deel uitmaken van je persoonlijkheid. Dat is echt de essentie van de collectie”, zei hij na afloop van de show.
Sommige bloemmotieven beschilderde zijn team met de hand, oude halskettingen werden geborduurd op kledingstukken, in andere silhouetten werkte hij met gaas, tule en fleece. Rokken vielen soepel door een onderlaag van organza en de overjassen kregen een voering van weelderige jacquards mee die slechts af en toe zichtbaar is.
Dries Van Noten voelt als de beste aan dat we in dit huidige tijdperk vooral nood hebben aan teruggaan naar de basis. Aan mooie kleren die niet gemaakt zijn voor online buzz, maar voor onszelf.
Bekijk hieronder 15 van onze favoriete looks:
Lees ook: XXL-haar: wordt dit dé haartrend voor komende lente?