Green Friday: 5 initiatieven om Black Friday groener te maken
© Getty Images

Green Friday: 5 initiatieven om Black Friday groener te maken

Door Aline Dricot  & Lieselot Luykx
Leestijd: 3 min

Morgen is het zover, Black Friday! We worden overspoeld met grote cyberdeals en kortingen in vele winkels, zoveel zelfs dat veel mensen dingen kopen die ze niet nodig hebben. Maar de afgelopen jaren weigeren steeds meer winkels deze oproep tot overconsumptie te ondersteunen. Dus ze vinden andere ideeën, nemen creatieve initiatieven om van deze dag iets productiefs te maken. Wat als we Black Friday iets groener maken?

/

Green friday

De beweging – opgericht in 2017 – is een Frans collectief én roept alle betrokken organisaties op om zich bij hen aan te sluiten om verantwoorde consumptie te bevorderen. Zonder consumenten schuldig te laten voelen, nodigt de ‘Green Friday-beweging‘ hen uit om hun consumptiepatronen in vraag te stellen en verantwoordelijkheid voor zichzelf op te nemen.

<<Lees ook – ‘Een kast vol ongedragen kleding: herkenbaar?‘>>

Bedrijven die deelnemen aan de ‘Green-friday‘- organisatie zullen hun klanten op Black Friday Day geen kortingen aanbieden en beloven om 10% van hun omzet voor die dag te doneren aan verenigingen die zich inzetten voor verantwoorde consumptie. De lijst van deelnemende bedrijven, voornamelijk in Frankrijk, groeit jaar na jaar.

/

Faguo

Faguo is een Frans schoenenmerk, waarvan de ecologische acties meervoudig én geworteld zijn in het DNA van het bedrijf. Om de boodschap dit jaar sterker te maken, hebben ze hun krachten gebundeld met verschillende Franse merken om elkaar te ontmoeten onder één punctueel collectief, genaamd ‘Make Friday Green Again‘. In een paar dagen kwamen 450 Franse merken van alle groottes spontaan samen! Allen delen een gemeenschappelijk punt: zij zullen niet deelnemen aan ‘Black Friday‘ en zullen communiceren om een ​​gemotiveerd en verantwoord verbruik te aan te moedigen.

Met het collectief ‘Make Friday Green Again‘, is het doel om consumenten hun bewustzijn te vergroten:

  • Sorteer je klerenkast: doorverkopen of recyclen;
  • Inventariseer wat je écht nodig hebt;
  • Als je echt iets wilt, koop het dan voor een eerlijke prijs. 

© Faguo / Make Friday Green Again

/

Sofacompany: ‘Trees for the Future’

Een zwarte dag voor het klimaat laat het bedrijf Sofacompany weten. Bye bye, Black Friday … Hello, Green Friday! Het Deens designmerk plant op deze zwarte dag geen kortingen, maar plant 50 bomen per verkocht meubel. De actie in samenwerking met Trees for the Future loopt van 8/11 t.e.m 01/12.

<<Lees ook – ‘14 tips voor een schonere wereld‘>>

Sofacompany heeft groen licht gegeven aan een duurzaam ontwerp, zoals stoelen in gerecyclede PET-flessen, bamboematten of vervangbare hoezen. Het Deense meubelmerk ging recent nog verder in het verkleinen van zijn ecologische voetafdruk … Een aankoop bij Sofacompany heeft immers automatisch geleid tot het planten van 5 bomen sinds half oktober. Voor ‘Green Friday’ vermenigvuldigen ze het planten van bomen met 10! 

© Sofacompany

/

O My Bag

Het Nederlandse merk O My Bag creëert een betere wereld. Zoals gewoonlijk steunt het label in de maand november een goed doel. Dit jaar besloot ze gebruik te maken van ‘Black Friday‘ om geld in te zamelen voor The Brickfield Schools.

<<Lees ook – ‘4x duurzaam winkelen in Brussel‘>>

O My Bag hoopt eind deze maand € 15.000 te kunnen aanbieden aan The Brickfield Schools, een gefinancierd onderwijsproject. Dit bedrag zal worden gebruikt voor de bouw van drie scholen in India, die onderwijs zullen bieden aan 150 kinderen die anders nooit de kans hadden gekregen om onderwijs te volgen.

Om hun doel te bereiken, wil O My Bag iedereen aanmoedigen om bij te dragen aan het project. Het merk heeft een speciale editie van zijn model Audrey Mini gemaakt met zwart krokodillenleer, die ook tijdens het weekend van ‘Black Friday‘ tegen een speciale prijs te koop zal zijn.

© O My Bag

/

Ksenia Schnaider

Het merk Kseniaschnaider profiteert van ‘Black Friday‘ om de aandacht van klanten te trekken op basis van hun ecosysteem. Daarom plant het Kseniaschnaider-team van vrijdag 29 november tot maandag 2 december voor elke bestelling online, 10 bomen. En om meer mensen de kans te geven om hieraan deel te nemen, verlaagt Kseniaschnaider de prijzen tot 50% voor alle artikelen. Een onvolmaakte actie die vertrekt vanuit een goede intentie. We moeten ergens starten, toch?! 

/

Meer initiatieven het hele jaar door

In dit artikel bespreken we enkele initiatieven die ons inspireren. Dat belet ons overigens niet om tijdens ‘Black Friday‘  andere acties te vernoemen die ook interessant zijn voor het milieu. Iedereen herhaalt in hart en nieren dat we voor de aarde en onze voetafdruk moeten zorgen. Laten we ons hier bewust van zijn! 

Hier zijn nog enkele interessante acties :

Vond je dit een interessant artikel? Lees dan ook – ‘25 tips om elke dag duurzaam te leven

 

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Black friday, Green friday.