7 verrassende redenen waarom je geen gewicht verliest

door Emma Verbeke
marieclaire_dietnotworking
©Shutterstock

Een paar (of meerdere) kilo’s afvallen, staat voor velen bijna continu bovenaan op de to-dolijst. Maar de theorie blijkt vaak simpeler dan de praktijk.

Natuurlijk weet je best dat je om af te vallen gezond moet eten, veel moet bewegen en vooral niet al te veel moet snoepen. Maar wat als er nog andere factoren bij komen kijken? Marie Claire zocht en vond 7 verrassende redenen die wel eens de oorzaak zouden kunnen zijn van waarom jij niet (genoeg) afvalt.

1/

1. Je hebt geen vast slaapritme

gewicht afvallen

Shutterstock

Mensen met een wisselend slaapritme hebben gemiddeld een hoger BMI dan mensen die elke dag rond hetzelfde uur gaan slapen. Je lichaam functioneert gewoon beter als je een vaster slaappatroon hebt en je zal bovendien ook beter slapen als je elke dag op hetzelfde tijdstip onder de wol kruipt.

2/

2. Je hebt vrienden met slechte eetgewoontes

gewicht afvallen

Shutterstock

Onbewust neem je de eetgewoontes van je partner en vrienden over. Als zij zich dus om de haverklap tegoed doen aan pizza en hamburgers, zal jij ook vaker verleid worden om ongezond te eten. Blijkbaar gaan vrouwen ook meer eten als hun partner grotere porties opschept. Maak jij je daar schuldig aan, dan zou dat er wel eens voor kunnen zorgen dat je meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt.

3/

3. Je laat je misleiden door verpakkingen

gewicht afvallen

Shutterstock

Iedereen laat zich onbewust misleiden door verpakkingen. Voedsel met het label ‘organisch’ of ‘low-fat’ is niet altijd gezonder simpelweg omdat dat op de verpakking staat. Lees dus altijd aandachtig de tabel op de achterkant vooraleer je het product in je winkelwagen gooit.

4/

4. Je beloont jezelf te veel

gewicht afvallen

Shutterstock

Het is eigen aan de mens om zichzelf te overschatten. Het is dan ook verleidelijk om jezelf na een stevige work-out in de fitness te belonen met een snack of een vettige maaltijd. Toch heb je er vaak minder calorieën uitgezweet dan je denkt, waardoor je jezelf eigenlijk te veel beloont.

Probeer dus nauwkeurig bij te houden hoeveel je echt eet en hoeveel calorieën je effectief verbruikt hebt tijdens het sporten. Af en toe een beloning mag, maar het zou jammer zijn als al je moeite telkens voor niets is.

5/

5. Je dieet is niets voor jou

gewicht afvallen

Shutterstock

Soms doet een of ander extreem dieet met shakes wonderen voor die ene vriendin, maar werkt het totaal niet bij jou. Uit onderzoek blijkt dat iedereen een andere manier van afvallen nodig heeft. Bespreek dus met je arts of diëtist welk dieet het best bij jou past. Wees daarbij eerlijk over wat je wel en wat je niet ziet zitten, anders zal zelfs het beste dieetplan nooit daadwerkelijk effect hebben.

6/

6. Je slaat het ontbijt over

gewicht afvallen

Shutterstock

Het ontbijt blijft de belangrijkste maaltijd van de dag. Sommige mensen slaan het ontbijt over, omdat ze denken zo calorieën uit te sparen of er simpelweg niet de tijd voor hebben voorzien in hun ochtendroutine. Geen slimme beslissing, zo blijkt, want mensen die regelmatig eten, verliezen sneller gewicht. Wil je het helemaal slim spelen, kies dan voor vezels om langer voldaan te blijven.

7/

7.   Je drinkt nog steeds bruisende frisdranken

gewicht afvallen

Shutterstock

Zelfs als je alleen ‘light’ of ‘zero’ drinkt, is frisdrank nog vaak een belangrijke reden waarom je niet afvalt. Het heeft namelijk geen enkele voedingswaarde en uit studies blijkt dat frisdrankdrinkers doorgaans een bredere taille hebben. Bovendien bevatten veel light producten de chemische stof aspartaam die niet bepaald gezond is voor je lichaam.Vermijden dus!

| | | |
Tags: Afslanken, Dieet, Gezondheid.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures