Op 16 november werden in het kader van de Fashion Talks in Antwerpen voor het eerst de Belgian Fashion Awards uitgereikt. De uitreiking werd in het leven geroepen om Belgisch modetalent in de kijker te zetten en om de sector de erkenning te geven die hij verdient. Er waren winnaars in zeven verschillende categorieën en de prijs voor het grootste opkomend talent ging naar het denimlabel Façon Jacmin.
Façon Jacmin is een eigenzinnig denimlabel voor vrouwen. Het verhaal van het label begon met twee tweelingzussen die een enorme passie voor denim delen. Alexandra Jasmin studeerde als modeontwerpster af aan La Cambre in Brussel en deed werkervaring op bij Maison Margiela en Jean Paul Gaultier. Haar tweelingzus Ségolène koos voor een volledig andere richting. Met haar opleiding als burgerlijk ingenieur en een achtergrond in consultancy is zij de onderneemster van het label.
Het was nooit vanzelfsprekend voor de tweeling om samen een modemerk te beginnen, omdat ze niet de typische, onafscheidelijke tweelingzussen zijn. Maar het zijn net hun verschillen in karakter en achtergrond die hen tot zo’n sterk duo maken.
Het Belgische label is hét droommerk van alle denimliefhebbers. Met hun eigenzinnige collectie doorbreken de zussen alle traditionele jeanscodes. Ze beperken zich niet tot een standaard jeansbroek. Hun collectie bevat onder andere een driedelig kostuum, een reversible kimono en zelfs een herstelbaar oversized hemd.
Het label werkt enkel met Japanse denim en katoen uit Italië om de hoogste kwaliteit van hun producten te garanderen. “In vele landen werkt men met synthetische indigo, terwijl men in Japan met natuurlijke indigo verft. En dat verschil zie je in de kleur. Bovendien werken ze in Japan nog met oude weefmachines, waardoor het weefsel fijner oogt”, aldus Ségolène Jacmin.
Façon Jacmin gelooft sterk in slow fashion. Hun Timeless Pieces zijn het hele jaar door verkrijgbaar en zijn zowel geschikt voor in de zomer als in de winter. Daarnaast lanceren ze ook twee à drie keer per jaar een capsulecollectie met een 15-tal leuke items.
Het merk heeft een unieke verkoopstrategie, want ze verkopen enkel en alleen rechtstreeks aan de klant. Twee keer per maand trekt Ségolène met haar busje naar het Sint-Katelijneplein en de Theodoor Van Rijswijckplaats in Brussel. Daar kan je in hun all-in-one mobiele boetiek hun unieke collectie ontdekken. Wie zo lang niet kan wachten, kan altijd terecht op de website van het tweetal.