Dit waren de hoogtepunten van New York Fashion Week
© Spotlight Launchmetrics

Dit waren de hoogtepunten van New York Fashion Week

Door Kim De Craene
Leestijd: 2 min

De modeweek van New York zit er op. Wat we onthouden voor volgende winter? Rode lippen, zonnebrillen en kasjmieren baseballcaps. Dit waren onze favoriete shows.

New York Fashion Week luidde het begin in van de modemaand, die de komende weken tussenstops kent in Londen, Milaan en Parijs. We blikken terug op een energieke week.

Khaite: een eerbetoon aan chique New Yorkse vrouwen

Spotlight Launchmetrics

Khaite presenteerde een donkere show. De collectie van ontwerpster Catherine Holstein, die haar moeder niet lang geleden verloor, was zowel een klaagzang als een eerbetoon aan haar moeder. Backstage omschreef ze haar overleden moeder als een ongelooflijk chique New Yorkse vrouw, die altijd een lipstick op haar nachtkastje had liggen om aan te brengen nog voordat haar voeten de vloer raakten.

Dat was ook het beeld dat Holstein op de catwalk opriep. De modellen hadden glanzende rode lippen, sommigen droegen een zonnebril en waren gehuld in jassen en jacks met overdreven Claude Montana-achtige schouders, die deden denken aan de late jaren ’80 en vroege jaren ’90, toen Holstein nog een jong kind was dat in de kast van haar moeder speelde.

/

Tommy Hilfiger: luxe voor iedereen

Spotlight Launchmetrics

Spotlight Launchmetrics

Dressing up is terug, toch als we Tommy Hilfiger mogen geloven. De designer, terug in New York na twee jaar afwezigheid, laat streetwear links liggen en focust op betaalbare luxe. “Want luxe, dat wil toch iedereen?”, aldus de ontwerper. Het defilé was één van de hoogtepunten van de week, Hilfiger koos dan ook voor een typisch New York’s decor: dat van de Oyster Bar in Grand Central Station en serveerde martini’s en old fashioneds. Feestje!

De basis van de collectie was klassiek Amerikaans preppy. Denk aan stoere chino’s en  kabelgebreide truien, wollen blazers en gestreepte ribjaals, plooirokken en button-down overhemden, allemaal een tikje oversized, in Ivy League schoolkleuren als bordeauxrood, marineblauw, camel en ivoor. Zeventien van de 59 modellen droegen een baseballpet, de trofee-accessoire van het moment. De versie van Hilfiger is weliswaar in luxueus kasjmier.

/

Ludovic de Saint Sernin: van onschuldig naar controversieel

Spotlight Launchmetrics

Wat de Franse Ludovic de Saint Sernin naar New York bracht was een samenwerking met de Robert Mapplethorpe Foundation. De Saint Sernin las als twintiger de memoires van Patti Smith over haar relatie met de baanbrekende fotograaf, Just Kids, en schrijft het boek niet alleen toe aan zijn zelfontdekking, maar ook aan het ontstaan van zijn merk.

Het was belangrijk voor de Saint Sernin om de verschillende aspecten van Mapplethorpe’s werk aan te pakken, van de bloemenfotografie tot zijn controversiële vastlegging van de homoseksuele BDSM-scene. De Saint Sernin begon met transparante organdietruitjes en jurkjes versmolten met handgesneden fluwelen bloemen en jeans, onschuldig en puur.

Vervolgens zagen we een heruitvinding van New Yorkse kantoorkleding uit de jaren 70 en 80, met leren trenchcoats en bombers en leren broeken gedragen met een witte button-down en felrode stropdas, de outfit die de fotograaf droeg in een iconisch zelfportret. Afsluiten deed de Saint Sernin met leren broeken en slips.

/

Eckhaus Latta: verfomfaaid en geraffineerd 

Spotlight Launchmetrics

Eckhaus Latta is een ander merk dat met zijn collecties consequent met de conventionele normen van sportswear speelt. In hun stijlwereld worden kokerrokken provocerend afgeknipt en gecombineerd met jassen met imitatiebontkragen. Breiwerk in patchwork stralen een opzettelijke nonchalante esthetiek uit, gericht op ietwat verfomfaaide maar toch geraffineerde volwassenen. Hoewel ze elk seizoen evolueren, houden ze standvastig vast aan het vakmanschap en de excentriciteit die hun begin markeerden.

/

Batsheva Hay: leve 40+

Spotlight Launchmetrics

Spotlight Launchmetrics

De afgelopen weken hield ontwerpster Batsheva Hay vrouwen tegen aan dansstudio’s, in de metro en in de supermarkt, op zoek naar modellen voor haar defilé. Streetcasting is niets nieuws, wat ongewoon is, is dat Hay alleen vrouwen benaderde die ouder zijn dan 40. “Leeftijd is een onderwerp dat voor ongemak zorgt in de modewereld”, zegt Hay. We zijn fan van het concept én van de faux-fur capes en tulbanden in luipaardprint en off-shoulder glitterjurken.

Lees ook: Florals? For Spring? Deze kledingstukken zorgen voor lentekriebels

Kim De Craene De artikels van >

Kim De Craene schrijft over beauty en lifestyle, boeken en muziek. Na tien jaar São Paulo woont ze terug in Antwerpen. Ze woonde dus zo’n kwart van haar leven in Brazilië. Wat haar toch een beetje Braziliaans maakt. Ze houdt van rode lipstick, languit op een massagetafel liggen, dansen op het strand op blote voeten, bioboeren en stelt zich bij elk dilemma vaak de vraag "wat zou Audrey Hepburn doen?"

Tags: Modeweken, New york fashion week.