Net als vorig seizoen presenteerde Maria Grazia Chiuri de haute-couturecollectie voor Dior in het Parijse Musée Rodin. De beeldhouwwerken ter plaatse roepen oog voor detail en de kracht van emoties op, wat waarden zijn die de Italiaanse ontwerpster met de ‘L’Atelier’-collectie graag wil uitdragen. Dat zal je ook meteen begrijpen als je de 64 silhouetten ziet.
Dior SS22 haute couture
Vandaag de dag zijn samenwerkingen overal, denk bijvoorbeeld aan de collab tussen Dior Homme en Birkenstock waarover we begin deze week nog schreven. Marie Grazia Chiuri pakt het zelf liever subtieler aan. Zij heeft voornamelijk interesse in het vakmanschap dat je in andere landen terugvindt, en doet daar regelmatig beroep op.
Denk bijvoorbeeld aan de Dior Cruise 2020-collectie waarvoor ze samenwerkte met vakmensen uit verschillende Afrikaanse landen. Of de Dior Cruise 2022-collectie waarmee ze het Grieks vakmanschap vierde. Deze keer liet ze zich inspireren door India, en het Indiase vakmanschap, dat al veelvuldig aanwezig is in de Westerse mode – ook al wordt het vaak over het hoofd gezien.
Voor de Dior SS22 haute-couturecollectie werkte ze samen met de Indiase kunstenaars Madhvi en Manu Parekh, die sublieme, met de hand geborduurde wandtapijten van Chanakya – de Indiase ambachtsschool die vrouwen opleidt in haar kunsten en ambachten – ontwierpen.
Naar verluidt werkten 380 ambachtslieden 280.000 uur aan de 340 vierkante meter grote installatie die als achtergrond diende voor de show. Die kan je trouwens als je in Parijs bent nog tot 30 januari bewonderen in het Musée Rodin.
De collectie zelf
De Dior-vrouw beweegt zich vlot en vastberaden door de wereld. Ze draagt kleren waarvan het borduurwerk – dat centraal staat in de collectie – haar herinnert aan wat de mensheid door de geschiedenis heen bindt. “Het vakmanschap dat [een kledingstuk] afmaakt, wordt niet genoeg gewaardeerd. Het lijkt wel of borduurwerk iets is dat alleen decoratief is, iets dat niet echt deel uitmaakt van het ontwerpproces”, vertelde ze na afloop van de show aan Vogue Runway.
Om de details van het borduurwerk en het talent van het Dior-atelier extra in de kijker te zetten, werkte ze met een bijzonder sober kleurenpalet van wit, grijs en zwart. Ze omschrijft de collectie zelf als “kalm”. “Tijdens de kerstperiode was ik eerlijk gezegd een beetje depressief omdat ik dacht dat we klaar waren met corona, en toen zag ik de cijfers weer omhoog gaan. Dus, ik had behoefte aan me kalm voelen en dat stralen deze silhouetten daarom uit.”