In 1993 ontwierpen Fernando en Humberto Campana de Vermelha-stoel, gemaakt van 500 meter rood touw dat ze op een straatmarkt in São Paulo kochten. Het meubelstuk betekende hun internationale doorbraak en zette Braziliaans design in de wereldwijde schijnwerpers.
De Cadeira Vermelha of Rode Stoel is een iconisch meubelstuk ontworpen door de Braziliaanse broers Fernando en Humberto Campana in 1993. Het ontwerp wordt beschouwd als een eerbetoon aan het levendige karakter van Brazilië.
Vakmanschap en visie
De stoel bestaat uit een stalen frame dat is omwikkeld met 500 meter rode acrylkoord. Deze koorden worden met de hand geweven en creëren een complex, bijna willekeurig patroon dat zowel esthetisch aantrekkelijk als functioneel is. Het minimalistische ontwerp kenmerkt zich door strakke lijnen en een elegant profiel. Vaak zijn ze gemaakt van duurzaam hout, met bekleding of accenten die kleur en textuur toevoegen. De rode kleur wordt geassocieerd met energie, passie en vitaliteit, een weerspiegeling van de Braziliaanse identiteit.
Pietro Savorelli
“Eerst komt het materiaal, dan de vorm, en daarna werken we aan de functie door ergonomie, beperkingen en mogelijkheden te onderzoeken”, zeggen Fernando en Humberto Campana, broers en ontwerppartners.
São Paulo als inspiratie
“De straten van São Paulo zijn een soort laboratorium voor onze ontwerpen. Wanneer we inspiratie nodig hebben, vertrouwen we op de chaos en schoonheid van de stad waarin we leven”, klinkt het.
De broers kochten een grote bos touw bij een marktkraampje op straat en brachten die mee naar hun studio. Ze bestudeerden zorgvuldig de chaotische vorm die de constructie van de touwen vormde toen ze op een tafel werden gestapeld. “Op dat moment keken we elkaar aan en zeiden bijna tegelijkertijd: dit is de stoel die we willen bouwen. Het is een portret van Brazilië in zijn prachtige chaos. De stoel weerpsiegelt de mix van culturen en rassen, evenals de schoonheid in chaos en destructiviteit.”
Het ontwerp is geïnspireerd op traditionele weeftechnieken en de levendige straatcultuur van São Paulo”, zegt Humberto. “De Vermelha-stoel werd oorspronkelijk ontworpen voor een galerij in São Paulo. “Iedereen die de stoel zag, noemde het kunst, geen gebruiksvoorwerp,” vertelt Fernando. Toen de artdirector van Edra interesse toonde om de stoel in productie te nemen, waren de broers sceptisch: “500 meter geweven touw, hoe zou dat mogelijk zijn?” Tot hun verrassing groeide de stoel uit tot een bestseller en designicoon, waarmee hun werk internationaal werd erkend.
Stoel wordt kunst
In 1998 werd de stoel opgenomen in de collectie van de Italiaanse fabrikant Edra, die het ambachtelijke productieproces handhaafde. De stoel is gemaakt van ijzer, aluminium en koord en is geïnspireerd op de materialen en tradities van het Braziliaanse weven. De productie van een stoel is extreem arbeidsintensief. Elke stoel vereist ongeveer 50 uur handwerk. Dit komt vooral door het complexe proces van het met de hand weven van ongeveer 500 meter koord rond het frame van ijzer en aluminium.
Emilio Tremolada
De lange productietijd draagt bij aan de uniciteit en exclusiviteit van de stoel, waardoor het niet alleen een functioneel meubelstuk is, maar ook een kunstobject. De Cadeira Vermelha maakt zelfs deel uit van de permanente collectie van het MoMA in New York.
De Vermelha-stoel in cijfers
- 1993: In 1993 ontwerpen de Braziliaanse broers Fernando en Humberto Campana de Vermelha-stoel.
- 1998: De Italiaanse fabrikant Edra neemt de stoel op in de collectie.
- 500: 500 meter koord wordt met de hand rond het ijzeren en aluminium frame geweven.
- 2: Slechts twee ambachtslieden beschikken over de expertise om de Vermelha te assembleren.
- 50: De productie van de stoel vergt ongeveer 50 uur handwerk.