De Belgische healthy food scene: 5 labels met een uniek verhaal
© Quinette, Nats Raw Line & The Holy Berry

De Belgische healthy food scene: 5 labels met een uniek verhaal

Leestijd: 4 min

Healthy food is hot. Of nee, soms ook rauw. Maar goed. Er is veel bedrijvigheid op de Belgische voedselmarkt. Fusies, nieuwe bedrijven, e-commerce, noem maar op. Wij lijsten een aantal indrukwekkende nieuwkomers en gevestigde waarden op.

/

The Holy Berry

Het acaï sprookje van high school sweethearts Margaux Bonte en Stephen De Rycke

Een jong koppel uit Gent vertrekt naar Australië om er personal training te studeren aan een prestigieuze sportschool. Tijdens het onderdeel “sportvoeding” wordt hun interesse gewekt door de acaïvrucht, ook wel “rainforest goodness” genoemd. Acaï groeit in het regenwoud en bevat heel wat heilzame krachten. In Australië hebben acaïbowls praktisch het klassieke ontbijt vervangen, in boterhamBelgië kende nog niemand het paarse superfood.

Tijd om daar verandering in te brengen, dachten Margaux en Stephen, en ze besloten om acaï in België te introduceren…

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par Organic Açai Brand • EU (@theholyberry_official) le

Duurzaam importeren

Hoe kan je een vrucht uit het regenwoud op een duurzame manier importeren? Door samen te werken met like-minded producenten, die – in samenwerking met de lokale bevolking én volgens traditionele technieken – op een low-impact manier produceren. “Door duurzaam aan te kopen, hebben de lokale boeren een garantie op een vast inkomen en een stimulans om hun bomen te beschermen tegen de ontbossing door de vee-en graanindustrie. Hierdoor blijft het mogelijk om landbouw op een evenwichtige manier uit te oefenen en wordt het behoud van bossen verzekerd.”, aldus Stephen en Margaux.

Wij zijn alleszins overtuigd. Vanaf de andere kant van de aardbol tot in jouw euh.. bo(w)l passeren al deze gezonde producten door zo weinig mogelijk handen. En ze zijn nog lekker ook.

Meer info:

The Holy Berry is momenteel te koop in een 40-tal (natuur)winkels zoals Het Natuurhuis, BEO en Origin’O en de producten worden in meer dan 50 horecazaken in Vlaanderen en Brussel geserveerd.

/

Foodbag

Bewust. Belgisch. Beloofd.

Met zo’n slagzin zijn onze verwachtingen van Foodbag torenhoog. Dat kan ook niet anders, de fusie van het Antwerpse Smartmat en het Gentse Foodbag – ook wel het sprookje der foodboxleveranciers genoemd – is een belangrijke zet in de Belgische fresh food e-commerce markt. Voordien elkaars grootste concurrenten, vanaf vorige maand partners in crime. De Zweed Anders, het brein achter smartmat en Stéphane van Foodbag streven allebei naar hetzelfde: mensen ’s avonds – na de rush van de dag – een gezonde maaltijd voorschotelen (letterlijk) van lokale en seizoensgebonden ingrediënten – bij voorkeur biologisch als het nog even kan. Beter voor de planeet, beter voor de gezondheid, win-win. Een sprookje, zeiden we toch al!

De nieuwe naam wordt het overkoepelende en allesomvattende ‘Foodbag’. Foodbag levert zo’n 2.500 maaltijdboxen per week in België – goed voor 11.000 maaltijden.

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par Foodbag (@foodbag.be) le

Meer info:

De Foodbag-menuplanners stellen elke week 14 gezonde en gevarieerde gerechten voor, waar jij er drie of vier uitpikt. De maaltijden zijn van 1 tot en met 5 personen. Je hoeft trouwens geen abonnement te nemen. Prijzen variëren tussen de 43 euro (voor een box voor 1 persoon) tot 103 euro (voor een box voor 5 personen) afhankelijk van de soort Foodbag die je bestelt.

/

Nats Rawfood

“We aim to bring a little bit of nature to your busy city lives.”

Een uitdagende job in de mode opgeven, voor een sprong in het diepe. Da’s durven. De Brusselse Nathalie d’Harveng kan erover meespreken. Ze werkte tien jaar lang in de mode tot ze in 2017 Nats Raw Line lanceerde, een voedingslijn met raw food snacks waarop ze, laten we zeggen, al die jaren “geoefend had”.

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par NATS (@natsrawline) le

Buyer by day, bakker by night

Een tijd lang combineerde Nathalie haar daytime job met avonden, tot zelfs nachten in de keuken aan recepten sleutelen, maar toen ze de populariteit van haar snacks niet meer kon bijhouden, besloot ze de stap te zetten: enter Nats Raw Line, een lijn vegan en raw snacks. Vegan, want Nats gezonde snoep bevat geen lactose, maar bijvoorbeeld ook geen gluten, geen toegevoegde suikers noch bewaarmiddelen. Rauw, want geen enkel ingrediënt wordt gekookt, waardoor alle vitaminen en voedingswaarden bewaard blijven.

Less (ingredients) is more

We horen je luidop denken, wat zit er dan wél in? Nathalie legt uit: “De desserts bestaan ​​bewust uit zo weinig mogelijk voedingsmiddelen – alleen het essentiële. Raw Cakes zijn gemaakt met een knapperige basis van dadels, amandelen en granen; en een romige mousse op basis van kokosmelk, rauwe cacao of fruit.”

Nats Raw Line kan je overigens gewoon in de supermarktketen Delhaize vinden.

/

Kazidomi

Online natuurwinkel voor een gezonde voeding en lifestyle 

Kazidomi is het geesteskind van Emna Everard, een onderneemster pur sang afkomstig uit een familie van voedingsdeskundigen en gepassioneerd door voeding. Het was dan ook geen vreemde keuze toen ze besloot om haar studies handelswetenschappen in 2016 in de praktijk om te zetten en een food webshop op te richten.

Zoals thuis

Eind 2016 ging Kazidomi, de webshop die goedkope en gezonde producten geselecteerd door een team van gezondheidsspecialisten, online. Momenteel werken er een kleine 20 mensen bij de start-up, wiens naam afkomstig is uit het Latijn “zoals thuis”.

“We hebben onze logistiek intussen geïnternationaliseerd en beheren vandaag ons eigen depot. Daardoor staan we veel dichter bij onze klanten aangezien we meer bestellingen kunnen personaliseren”, verduidelijkt Emna Everard.

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par Kazidomi🇧🇪🇳🇱 (@kazidomi_nl) le

Meer info:

Kazidomi werkt met een abonnementssysteem. Betaal eenmalig 100 euro (bij wijze van inschrijving) en geniet van kortingen van 20 tot 50%. Pakjes worden snel aan huis geleverd en als je na één jaar dan toch geen €100 bijeen hebt gespaard, krijg je het verschil gewoon terugbetaald.

/

Quinette

Koekjes van eigen… quinoa

De Belgische nutritioniste Amandine De Paepe miste een gezond alternatief in de koekenkast. Met de nodige dosis ervaring als voedingsdeskundige, een Master in Food Technology, en een passie voor gezonde voeding ging Amandine dan maar zelf aan de slag in de keuken op zoek naar een gezond en lekker snackje. In comes Quinette, een koekje op basis van quinoa, pure zwarte chocolade en chiazaad.

Quinola

Sinds kort breidde Amandine het assortiment uit met twee, nieuwe granola’s of misschien beter gezegd ‘Quinola’s, de granola Breakfast en granola Cuisine. Alle producten van Quinette zijn 100% biologisch, vegan en vrij van geraffineerde suikers.

 

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par Quinette (@helloquinette) le

Quinoabier

Van koekjes bakken naar biertjes brouwen. Same same but different. Amandine brouwde samen met de Boxy-broers een glutenarm bier op basis van quinoa. De opbrengst van de verkoop van Quinoux gaat deels naar de ondersteuning van quinoaboeren, wereldwijd.

Meer info: 

Quinette en de Granola’s zijn verkrijgbaar in de betere biowinkels en delicatessezaken alsook op www.kazidomi.com (zie boven).

Elise Van de Meulebroucke De artikels van >

Rolt uit bed voor runner’s high en soja lattes, herleeft in de zomer, houdt niet van hangovers maar wel van The Cure. Dol op alles wat snel gaat, behalve fastfood. In drie woorden: modegek, marathonzot en newsaholic.

Tags: Belgisch, Food, Gezondheid.