Daar is de lente, daar zijn de rozengeuren
© Pers/MCB

Daar is de lente, daar zijn de rozengeuren

Door Kim De Craene
Leestijd: 1 min

Als grote namen als Jo Malone, Dries Van Noten en Tom Ford hun lentegeuren aan de roos wijden, weet je dat we met een trend te maken hebben. Ouderwets en verouderd zijn rozengeuren al lang niet meer. De moderne generatie is fruitig, girly, zoet en soms zelfs androgyn. We vroegen een parfumkenner wat de roos zo bijzonder maakt en lijsten onze favorieten op.

“Wat de roos zo speciaal maakt, is een combinatie van geschiedenis, cultuur en luxe”, zegt expert Maxime Bocxtaele van nicheparfumerie Necessities. “Je vindt een historische liefde voor de roos in het Midden-Oosten, in India, China, Oud-Griekenland en het Oude Egypte die teruggaat tot wel 5000 jaar geleden. Rozen hebben al eeuwenlang een haast goddelijk kantje. Koninklijk ook: in Rusland waren rozen en de rozenteelt tot in de 17e eeuw een exclusief privilege van het koninklijk hof. Rozen waren een vorm van extreme luxe, en dat luxueuze kantje is nog steeds iets waar rozen mee geassocieerd worden.”

Luxe-ervaring

De luxe-ervaring wordt nog versterkt als je weet dat er voor 1 kilo rozenolie tussen de 3,5 en 4 ton rozenblaadjes nodig zijn. “De olie wordt vaak nog via destillatie verworven. De meeste – zeker commerciële – parfums bevatten geen of slechts symbolische hoeveelheden echte rozenolie, maar in de artisanale hoek van het parfumuniversum vind je nog mooie rozengeuren. Echte rozenolie bevat honderden onderdelen. De
bloem is conceptueel eenvoudig, met name romantisch, maar is moleculair complex en daardoor ook flexibel.”

Lees ook: De beste mascara’s volgens de redactie van Marie Claire.

Naargelang de roos heb je facetten van viooltjes, citroen, honing, musk, mirre, verse theeblaadjes, kruidnagel, bittergroen gras en fruit als lychee, abrikoos en perzik. “Dankbaar materiaal voor parfumeurs dus, die kunnen inspelen op al die verschillende facetten. Bovendien evolueert roos in parfums mee met de tijdsgeest. Dertig jaar geleden was roos in parfums nog vaak de Britse poederroos, die voor de huidige neus misschien oubollig zou ruiken. Tegenwoordig is roos vaak fruitig, girly en zoet, maar evengoed wordt er geëxperimenteerd met androgyne of zelfs mannelijke rozen.”

Kiezen van een geur

De belangrijkste leidraad voor het kiezen van elke geur is volgens Bocxtaele altijd: maakt het parfum je blij als je het opdoet? “Zal je dag er net ietsje mooier uitzien wanneer je het ’s morgens opspuit? Voor rozen moet je ruiken of het niet te zoet of te poederachtig is. Het kan wel eens gebeuren dat een rozengeur vrolijk, fris, lenteachtig en fruitig begint maar na een tijdje volwassener en klassieker beginnen aan te voelen. Test
zeker of wat je in het begin aantrekt ook blijft. Zoetheid is bij alle geuren een mogelijk probleem, maar bij een rozengeur kan het ene type zoet, bijvoorbeeld fruitig, na een tijdje soms vervangen worden door een ander type zoet, bijvoorbeeld vanille, wat uiteindelijk kan teleurstellen.”

De 12 beste parfums met rozengeur

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Parfums.