De sjaals van D’Autan zijn meer dan een accessoire: ze zijn niet langer de finishing touch, maar net het uitgangspunt van een outfit. Daar zitten de unieke handgeschilderde prints ongetwijfeld voor iets tussen. Die prints komen namelijk tot stand door de samenwerking met nationale en internationale artiesten en grafisch ontwerpers. Vervolgens drukt een Italiaanse drukkerij, gespecialiseerd in het bedrukken van high-end sjaals voor merken zoals Chanel en Burberry, de prints op de sjaals van 100% zijde. Een perfecte afwerking gegarandeerd!
De natuur vormt een grote inspiratiebron voor de ontwerpen van de sjaals, zoals de namen van de deelcollecties (Wave en Air) doen vermoeden. De naam van het merk is bovendien afkomstig van le vent d’Autan, een onstuimige wind in Zuid-Frankrijk. Oprichtster van het merk Evi Van der Planken vindt immers dat de sjaals wapperend in de wind het best tot hun recht komen.
Op de tijdloze en kwaliteitsvolle sjaals ben je niet uitgekeken na een jaar. “Het is geen seizoensgebonden product en kan bijgevolg door het jaar heen voor verschillende gelegenheden gedragen worden”, aldus Evi Van der Planken. “Vanuit de filosofie van slow fashion moeten wij ons ervan bewust worden dat de consumptiemaatschappij zijn grenzen bereikt heeft. Daarom werken wij met één basiscollectie die over verschillende seizoenen doorloopt, en af en toe aangevuld wordt met nieuwe basisstukken.”
De collectie omvat verschillende soorten sjaals, waaronder enkelzijdige en dubbelzijdige carrés, met of zonder sluiting. Dankzij de innovatieve sluiting kunnen de sjaals ook als jasje, capuchon of bolero gedragen worden. Hoe je de sjaal precies kan knopen, zie je in deze video.
De prijs voor een D’Autan sjaal bedraagt tussen de € 175 en de € 275. De sjaals zijn online beschikbaar via www.dautan.be.