Deze merken zetten zich in voor de strijd tegen borstkanker
© Unsplash

Deze merken zetten zich in voor de strijd tegen borstkanker

Leestijd: 3 min

In oktober is het opnieuw tijd voor Pink October, ofwel de borstkankermaand. Verschillende merken zoals Essentiel Antwerp en Victoria zetten zich hiervoor in en lieten hun creativiteit de vrije loop voor het goede doel.

/

Essentiel Antwerp

Ter gelegenheid van Breast Cancer Awareness Month, werkt Essentiel Antwerp samen met twee lokale kunstenaars om unieke producten te ontwerpen, gebaseerd op borsten. Een deel van de opbrengst, namelijk 20%, doneert Essentiel Antwerp aan Pink Ribbon, een non-profitorganisatie die zich inzet voor het verminderen van de impact van borstkanker en de bijbehorende gevolgen. De turtleneck is ontworpen in samenwerking met de Brusselse kunstenares Hadassah Emmerich en het keramieken object is een ontwerp van de Antwerpse kunstenares Eva Van Eeghem

Beiden items zijn verkrijgbaar vanaf 1 oktober 2023. De turtleneck kost € 115 en is enkel online verkrijgbaar. Voor het keramieken doosje betaal je €95 en dit is enkel verkrijgbaar in geselecteerde Essentiel Antwerp winkels, waaronder Antwerpen (Huidevettersstraat 57-59), Brussel (Jean Stasstraat 18), Gent, Leuven, Amsterdam, Londen en Parijs.

/

Victoria Benelux

Het Belgische sieradenmerk Victoria Benelux lanceerde een nieuw roze armbandje en wil hiermee Think Pink ondersteunen. Ze creëerden dit armbandje met het idee dat vrouwen dit kunnen dragen als een symbool van hoop en solidariteit. Het gebruik van katoendraad en gerecycleerde zirkonia van roestvrij staal benadrukt daarnaast ook het belang van duurzaamheid en respect voor onze planeet. Victoria doneert de volledige opbrengst van de verkoop aan Think Pink. Hiermee wil Victoria Benelux een positieve bijdrage leveren aan het leven van vrouwen die strijden tegen borstkanker. Het armbandje is een eerbetoon aan de veerkracht en schoonheid van elke vrouw die met deze ziekte te maken krijgt.

Dit symbolische sieraad is verkrijgbaar voor €12 vanaf 2 oktober via de consulenten van Victoria Benelux, zolang de voorraad strekt.

/

Même

Ook het cosmeticamerk Même, het eerste beautymerk voor kankerpatiënten, zet zich in voor Pink October. Zij brengen een permanente Pinkology collectie van 5 verschillende roze nagellakjes uit. De lak is verrijkt met silicium om verzwakte nagels te herstellen en te verstevigen. De nieuwe kleuren vullen de bestaande collectie aan. Met deze permanente collectie legt MÊME de nadruk om je het hele jaar door, 365 dagen per jaar, in te zetten voor dit goede doel. Ze willen de aandacht vestigen op preventie en betrokkenheid gedurende de hele maand oktober, maar dus ook daarna. Aangezien ze zich het hele jaar door inzetten voor dit goede doel, kozen ze ervoor om 1% van hun winst te doneren aan UNICANCER.

Deze permanente Pinkology collectie is beschikbaar in apotheek voor € 11,40.

/

Primark

Primark

In het kader van de Borstkankermaand heeft ook Primark zojuist zijn nieuwste collectie gelanceerd, speciaal ontworpen voor vrouwen die te maken hebben met borstkanker. Deze collectie omvat een assortiment van 32 verschillende items, waaronder vrijetijdskleding, nachtkleding en schoonheidsproducten. Deze items zijn verdeeld in twee categorieën: het postoperatieve assortiment, met gespecialiseerde producten die specifiek zijn ontwikkeld voor vrouwen die borstkanker hebben gehad, en het solidariteitsassortiment, een collectie die de aandacht vestigt op bewustwording tijdens de Borstkankermaand. Hiernaast doneert Primark in totaal meer dan 1 miljoen euro aan liefdadigheidsinstellingen tegen kanker in Europa en de VS, inclusief een donatie van 20.000 euro aan Think Pink België.

/

CKS

Het modemerk CKS ging dan weer een samenwerking aan met Pink Ribbon vzw en lanceerde Stronger Together. Ze lieten (ex-)borstkankerpatiënten en hun dierbaren het Pink Ribbon-lintje van dit jaar ontwerpen. Dit lintje weerspiegelt voor hun hoe ze met de diagnose en behandeling omgingen. Hieruit vloeide ook een capsulecollectie uit van kledij die bij het lintje past. CKS doneert 15% van de opbrengst van elk item uit deze collectie aan Pink Ribbon vzw. Met deze collectie en donatie aan Pink Ribbon vzw, zet CKS zich in voor een wereld waarin kracht, moed en verbondenheid voorop staan. Samen streven we naar meer bewustzijn en steun voor degenen die getroffen zijn door borstkanker.

Het Pink Ribbon-lintje zal exclusief verkrijgbaar zijn op cks-fashion.com en in alle JBC, Mayerline en CKS-stores vanaf 26 september 2023. De CKS x Pink Ribbon-collectie zal exclusief verkrijgbaar zijn op cks-fashion.com vanaf 26 september 2023 en in alle CKS-stores vanaf 27 september 2023.

/

Anita Care

Voor de de FW23/24-collectie legt Anita Care de focus op functionele bh’s met slimme, innovatieve kenmerken die essentieel zijn voor vrouwen na een borstoperatie. Ze bieden niet alleen bescherming, maar ook het vertrouwen om zichzelf te zijn. Alle beha’s worden zorgvuldig afgestemd op de specifieke behoeften van vrouwen die borstkanker hebben doorgemaakt. De beha’s zijn zo ontworpen om zowel functionaliteit als stijlvolle mode te bieden, waardoor ze comfortabel zijn en er tegelijkertijd modieus uitzien.

/

Kiabi

Ook modemerk Kiabi kleurt roze in oktober en zet zich in voor vrouwen met borstkanker én hun gezinnen. Het merk lanceert enerzijds een solidaire collectie voor Think Pink, voor vrouwen én mannen, zodat de hele familie als één team achter elkaar staat. Anderzijds lanceren ze ook een collectie met comfortabele en elegante postoperatieve lingerie. In oktober schenken ze per verkocht item 1 euro aan Think Pink. Naast de twee prachtige collecties, organiseert Kiabi ook coachsessies voor (ex-)patiënten. Dat kan de hele maand oktober in 7 winkels: Brussel (Docks, The Mint), Anderlecht (Westland), Luik (Mediacité), Doornik (Les Bastions), Charleroi (Rive Gauche) en Bergen (Jemappes).

Lees ook: De mooiste chunky ringen op een rij

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Borstkanker, Goede doel, Pink october, Think Pink.