Bold Woman Award by Veuve Clicquot: wie is Caroline Vercauteren, CEO van BonMush ?
© presse

Bold Woman Award by Veuve Clicquot: wie is Caroline Vercauteren, CEO van BonMush ?

Leestijd: 3 min

Op 10 oktober zal Maison Veuve Clicquot de "Bold Woman Award" en de "Bold Future Award" voor België uitreiken, prijzen die generaties vrouwen zullen inspireren om meer te durven. Interview met Caroline Vercauteren, CEO van BonMush, genomineerd voor de Bold Woman Award.

/

presse

  • Kun je jezelf voorstellen en kort je achtergrond schetsen voordat je met je bedrijf begon?

Ik ben 34 jaar oud en woon en werk in Ieper. Ik ben in 2011 afgestudeerd in de farmacie en run sinds 2017 BonRill. Ik heb 2 dochters van 3 en 5 jaar en ben gelukkig getrouwd met Thomas Vandromme.

Na mijn studies aan de KULeuven heb ik 5 jaar als zelfstandig apotheker gewerkt. Ik bracht lange dagen door in de apotheek. Ik was 100% toegewijd en hield van mijn werk, omdat ik graag voor mensen zorg. Mijn droom om een eigen apotheek te hebben verdween na enkele jaren, maar het verlangen om een bedrijf te beginnen bleef. Ik wilde een verschil maken. De familie van mijn man bezat destijds een worstfabriek in de Westhoek en mijn man voelde zich niet geroepen om het bedrijf actief te leiden. Dus trok ik mijn stoute schoenen aan en besloot bij de zaak betrokken te raken en als drijvende kracht op te treden.

Vandaag onderneem ik de zaak met trots en verwondering. Een vrouw in deze business is vrij uitzonderlijk. Ik heb de sprong gewaagd, en ben meer dan klaar om de uitdaging aan te gaan. De transformatie van een vrij traditioneel vleeswarenbedrijf tot een vooruitstrevend concept met heerlijke producten voor de huidige generatie is uiterst moeilijk.

/

  • Wat is uw bedrijf? Wat is het doel ervan en wat is uw rol erin?

Tegenwoordig ontwikkelen en produceren we bij BonRill de beste charcuterie en #mush plus; dit op basis van lokaal geteelde oesterzwammen onder de naam BonMush.

We doen dit in België met grondstoffen uit België, alles is gebaseerd op een lokale circulaire economie, want alles is home made. We begonnen met een alternatief voor krabsla, maar “the sky is the limit”. Eind dit jaar zullen we ook worstenbroodjes voor het aperitief lanceren. Het is uniek om zulke innovatieve en vooral lekkere producten te ontwikkelen met duurzame lokale grondstoffen. Er is geen invoer nodig. Lokaal voedsel is nu noodzakelijker dan ooit.

Ik ben commercieel manager en verantwoordelijk voor bedrijfsontwikkeling. Ik vond het heel bijzonder dat het familiebedrijf van mijn schoonouders in 1889 werd opgericht door een vrouw, Emérence, die net als ik twee kinderen had. Ik ben zo blij dat ik nu in haar voetsporen kan treden.

Natuurlijk ging het niet zonder slag of stoot. Toen ik het overnam, werden de traditionele vleeswaren in het atelier bereid, met Rillettes als middelpunt. Maar met worst, ham en salami kun je vandaag de dag als KMO geen verschil maken.

De wereld gaat ook sneller dan vroeger en ik wilde rekening houden met het klimaat, dierenleed, gezondheid… Daarom besloten we ook een ander assortiment te ontwikkelen, gericht op de moderne consument, die niet noodzakelijk elke dag vlees of vis wil eten. Dus begon de zoektocht naar vegetarische producten. Natuurlijk kwam mijn achtergrond als apotheker goed van pas; de gezondheid en verzorging van mijn ‘patiënten’ werd ineens heel vooruitstrevend.

  • Wat heeft u gedaan om tradities opnieuw uit te vinden en de bestaande markt te ontwikkelen?

De wereld verandert snel en de manier waarop mensen werken, leven, consumeren, zaken doen, enz. is helemaal niet meer te vergelijken met vroeger. Ik heb dit zelf ook beseft, als moeder van 2 kinderen. Het bedrijfsmodel “fabriek” of atelier was vooral voor slagers en restaurants, terwijl consumenten nu vooral bij de detailhandel en online kopen. We durfden dit onder ogen te zien en begonnen eraan te werken. Met het oog op onze nieuwe markt werden het bedrijfsmodel (inclusief het distributiemodel) en de producten met de nodige flair en stijl vernieuwd.

Wij willen duurzame en robuuste alternatieven bieden om een gevarieerder dieet te stimuleren, zonder dat dit ten koste gaat van smaak, textuur en bite.

  • Wat betekent het voor u om een ‘Bold Woman’ te zijn in de wereld?

“Wees moedig en laat het gebeuren!”

Ik ben ervan overtuigd dat een persoon, laat staan een vrouw, de wereld kan veranderen. Als je het kunt dromen, kun je het doen. Maak je eigen verschil en creëer je eigen domino-effect. En doe het zonder afgeschrikt te worden door tradities of generatieconflicten. Je vraagt niet om toestemming, je gaat het doen.

Trouwens, beter doen is goed, maar goed doen is zoveel beter. Goed doen (vooral in termen van duurzaamheid) moet altijd het doel zijn. Het gaat niet alleen om het veroveren van de wereld, als je ook de wereld beter kunt maken, dan ben je op de juiste plaats. Het is zo bevredigend om van een oud, traditioneel bedrijf een toekomstgericht bedrijf te maken waar het ook leuk is om voor te werken.

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.