“Mijn eerste echte herinnering aan high fashion is er een samen met mijn moeder”, zegt Inge Onsea. “Toen ik een tiener was, gingen we vintage designershoppen bij Pardaf, toen de referentie qua tweedehandskleding in Antwerpen. Ik herinner me nog het moment waarop ik voor het eerst een Alaïa-jurk in stretch vasthield, en ervan droomde om er ooit zelf een te dragen.”
De glamoureuze kleerkast van Inge Onsea
“Ik heb altijd van glamoureuze kleding gehouden. Terwijl mijn vriendinnen in de jaren 80 fan waren van Fiorucci en Moncler, liep ik rond in afgeknipte jurken van Montana. Mijn volledige kast bestond uit tweedehandskleding of kwam uit een stockwinkel. Wanneer ik tegenwoordig op zakenreis ben met mijn artdirector Tom, duiken we overal ter wereld de vintagewinkels in.”
“Mijn eerste designeraankoop ooit was een jas van Montana tegen -70% in de solden. Ik zat toen op een uniformschool: de donkerblauwe militaire jas was toen mijn droomjas Om de doorbraak van de Antwerpse Zes mee te maken, was ik nog net iets te jong. Rond die tijd woonde ik ook in India. Van het moment dat ik met Esfan (haar toenmalige echtgenoot Esfan Eghtessadi, red.) Essentiel Antwerp heb opgericht, ben ik natuurlijk beginnen rondkijken naar waar de rest mee bezig was.”
Zaklopen
“Dries Van Noten is mijn favoriet van de Zes. Hij is een genie wat kleuren betreft en brengt de perfecte mix van materialen. Dat staat dicht bij mij. Ook Martin Margiela is voor mij de top. Wist je trouwens dat ik ooit model ben geweest voor Martin?”
“Ik heb heel veel defilés gelopen toen ik jonger was, in elke parochiezaal en showroom van België kwam ik voorbij geparadeerd. En plots mocht ik naar Parijs om een show van Margiela te lopen. Ik heel fier met mijn mama en oma naar daar. Bleek dat het de collectie was, waar de modellen met een zak over het hoofd moesten lopen. Dus ik was onherkenbaar! En ja, dat was het hoogtepunt van mijn modellencarrière (lacht).”
58 orders wereldwijd
“De eerste grote mijlpaal voor Essentiel Antwerp was onze eerste beurs in Parijs, dat moet 2001 of 02 geweest zijn. Daarvóór verkochten wij vooral aan mensen die we persoonlijk kenden. Dankzij mijn modellenwerk in de showrooms van Mugler en Max Mara had ik al een groot netwerk in de modesector. Esfan werkte toen bij Mer du Nord, dus elke multimerkenwinkel in België kende ons wel. Wij dachten toen dat ze ons een plezier deden wanneer ze een bestelling bij Essentiel Antwerp plaatsten.”
“Ik herinner mij nog de eerste dag van die bewuste beurs in Parijs, we hebben toen wereldwijd 58 orders genoteerd, dat was voor ons de bevestiging dat we goed bezig waren. Die mensen kenden ons niet, dus het was puur voor ons product.”
Explosie van kleuren
“We kwamen net uit de jaren 90, het minimalisme vierde hoogtij. En daar waren wij in ons segment met een explosie van kleuren. Ik ben zelf altijd kleurrijk geweest, ik heb tussen 1990 en 1995 in India gewoond, dus ik heb mij altijd comfortabel gevoeld met kleuren. Dat heeft mij nooit beangstigd. Mensen zijn soms bang van kleur, voor mij staat een felle kleur voor zelfvertrouwen. En een paillet is ook nooit slecht.”
“Ik ben iemand die gerust in avondkleding naar het werk gaat, om dan ’s avonds op een event te arriveren in een jeans met sneakers. Ik geloof niet in regels wat dag- en avondkleding betreft. Ik kleed mij naargelang mijn mood. En geloof niet in dresscodes. Ik háát dresscodes.”
Jurk in de kast
“Er zit een echt systeem in mijn kast. Ik heb OCD en ADHD dus mijn kast moet gestructureerd zijn. Alle witte kleding bij elkaar, de zwarte schoenen. Daar kan al weleens een zilve en exemplaar bij, maar niets te gek. Mijn juwelen liggen ook op kleur. Ik heb veel stuks die ik nooit draag. Soms zijn ze te klein geworden. Maar ik kan een stuk gerust als een object aan mijn kastdeur hangen, in de wetenschap dat ik het nooit meer ga dragen.”
“Het meest kostbare stuk in mijn kast is een leren jurk met studs van Versace. Madonna heeft die jurk ook. Ze heeft voor mij net niet de juiste lengte – en is ook gewoon te klein. Ik draag de jurk niet, maar het is wel mijn favoriete stuk. Ik wil graag graceful oud worden. Dus ik koop soms kleding waarvan ik weet dat ik er goed mee zal uitzien wanneer ik 70 of 80 ben. Ik wil zo’n flamboyante gepensioneerde vrouw met een Palm Springs-look worden.”
Lees ook: Binnenkijken bij Erin Wasson: een huis vol karakter in het zonnige Marseille, De schoonheidsgeheimen van Inge Onsea, Een kijkje in de kleerkast van pr-goeroe Tamara De Mey