De 28-jarige Nathalie Snoeckx werd een jaar geleden verliefd op Nairobi, Kenya. Ze raakte in de ban van het land, de mensen, de warmte, sterker nog: op de ambachtelijke mandenmakerij. Dat is een traditie in Afrika die van moeder op dochter wordt doorgegeven. De zogenaamde “kiondo’s” worden door de Kenianen voor allerhande doeleinden gebruikt: als draagmand, boodschappentas of opbergmand. Nathalie leerde ook waarom mandenmakerij zo vervlochten is met in de cultuur: het is een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor Keniaanse gezinnen. Met de opbrengst onderhouden de vrouwen het gezin, kunnen ze medische kosten dekken en hun kinderen naar school sturen. Redenen te meer voor Nathalie om haar schouders onder dit project te zetten en het uit te bouwen in België, of liever de Europese markt.
Vandaag zijn deze prachtige manden te koop via haar eigen webshop mambobaskets.be.
https://www.instagram.com/p/BjRvFkdHotT/?taken-by=mambobaskets
Mambo
De productie van Mambo baskets wil een antwoord bieden op de massaproductie. In tegenstelling tot deco ketens zijn deze manden uniek, handgemaakt en hebben ze elk met een eigen geschiedenis. De baskets zijn er in alle vormen en maten, en worden vervaardigd uit uit sisal, een plant die heel gemakkelijk groeit in droge omstandigheden. De vezels van de plant worden gerold tot draden, waarmee de manden gevlochten worden. Bovendien zijn ze multifunctioneel en kun je ze voor tal van zaken gebruiken.
Manden met een missie
Nathalie Snoeckx tilt zwaar aan het persoonlijke contact met de wevers in Afrika. Ze wil kopers garanderen dat de mand met hart en ziel gemaakt werd en dat de makers er correct voor verloond worden. Die persoonlijke benadering vind je ook terug op de website, waarbij aan elke mand de maker en het verhaal erachter gekoppeld werd. Zo weet je als koper precies wie jouw mand heeft vervaardigd en hoe je het leven van de maker verbetert door je aankoop. Een duurzame manier dus om de Afrikaanse economie te steunen.
Lees ook: 5 hebbedingen die je ecologische voetafdruk verkleinen