Aan de start van het jaar zat de levenstevredenheid van de Belgen nog in de lift, sinds de coronacrisis daalt dit toch opnieuw. De gemiddelde daling is beperkt maar de gelukskloof vergroot: sommigen doen het beter dan voordien, anderen doen het dan weer slechter. Dit geldt ook voor het werkgeluk van de Belgen. Bijna 3 op 10 respondenten geeft aan sinds de uitbraak van COVID-19 ongelukkig te zijn met zijn/haar werksituatie, dat blijkt uit het Nationaal Geluksonderzoek 2020.
Professor Annemans concludeert: “Het effect van de coronacrisis is het grootste in de privésector. Voornamelijk het werkgeluk van arbeiders is tijdens de coronacrisis sterk gedaald. De grootste reden voor de daling in de tevredenheid op de werkvloer, is de dalende tevredenheid over de leidinggevende.”
Shots of happiness
Naar aanleiding van de slechte cijfers start scale-up Hallelujah met een plan om het Belgische werkgeluk nog dit jaar op te krikken en zo ook de algemene levenstevredenheid doen groeien. Het doel? Om van België het meest postieve land van Europa te maken.
“In België ligt er veel meer de nadruk op hiërarchie, competitie en succes dan in Scandinavië. Bovendien is er een spanningsveld tussen autonomie en hiërarchie die de Belgen stress bezorgt. Een manier om dit tij te keren zou kunnen liggen in het overnemen van enkele kleine, Scandinavische gebruiken, zoals het alombekende ‘welzijn op Scandinavische wijze’: Hygge, Fika en Lagom. Wie werkt in een gezellige werkruimte (Hygge), waar plaats is voor pauze (Fika) en waar een goede work-lifebalance heerst (Lagom), zal ook in onze samenleving gelukkiger en enthousiaster zijn op het werk, en daarmee ook productiever te zijn. Dat is exact wat wij willen bekomen,” aldus Dr. Karolien Hendrikx, experte bij Hallelujah.
Om het werkgeluk te doen stijgen, wil Hallelujah tegen 2025 zo een 5 miljoen ‘shots of happiness’ afvoeren. Onder ‘shots of happiness’ verstaat de organisatie kleine, creatieve en belevingsgerichte interventies die zorgen voor een gevoel van veiligheid en verbondenheid. De shots werken zowel aan mentale en fysieke gezondheid, informele relaties op de werkvloer, autonomie en de work-life balans. Opgepast het gaat hier niet over de jaarlijkse verplichte teambuilding (geeuw).
Om het doel van 2025 te halen, zal scale-up Hallelujah een community bouwen van bestaande en nieuwe klanten die actief willen inzetten op het werkgeluk en engagement van hun mensen. Doet jouw werkgever mee?
Lees meer Marie Claire op: Steeds meer modemerken gebruiken werknemers als modellen, S.O.S outfit inspo: 5 outfits om stijlvol thuis te werken en Dior zet sterke vrouwen in de kijker met ‘Chin Up’-campagne.