Puistjes zijn populair op Instagram: de opkomst van acne positivity
© Shutterstock + MC

Puistjes zijn populair op Instagram: de opkomst van acne positivity

Door Enya Torrez
Leestijd: 1 min

Op dit moment hebben ruim 650 miljoen mensen ter wereld last van acne. Het is een veelvoorkomend probleem, zowel voor jongeren als volwassenen. Langdurige acne eist een tol op je zelfvertrouwen, maar de nieuwste body positivity-beweging vertelt je dat dit helemaal niet hoeft.

/

Zet je masker af

Uit onderzoek is gebleken dat 43% van de mensen met acne niet durven buitenkomen. Daarbij zouden personen met acne veel meer kans hebben op depressiesymptomen en mentale problemen. Er komt dus veel meer bij kijken dan enkel het intens verzorgen van je huid.

Er bestaan menig body positivity-bewegingen om anderen te helpen zich beter in hun vel te voelen. Huid is zo een beweging waar nog veel terrein te winnen valt. Vandaag wordt er nog steeds verwacht dat je een egale een eeuwig jeugdige huid hebt, een schoonheidsideaal die diepgeworteld in onze samenleving zit. Toch verzetten steeds meer mensen zich tegen deze idealen die in werkelijkheid onmogelijk te realiseren zijn.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Lou | acne positivity (@lounorthcote) op

/

Stop hiding, start fighting

Geloof het of niet maar het was Kendall Jenner die in 2018 vele vrouwen inspireerden hun acne te tonen. Toen miss Jenner de Golden Globes bezocht, gehuld in het zwart als steun voor de #metoo-beweging, had het internet meer aandacht voor haar acne dan voor haar statement. Als antwoord op al de heisa reageerde ze op Twitter met een duidelijke boodschap:

In dat zelfde jaar startte Louisa Northcote met de #freethepimple-beweging op Instagram. Louisa’s doel van de hashtag was en is nog steeds om een eigen community op te starten waar ze met lotgenoten kan praten. Zij, net zoals vele anderen, wist namelijk niet met wie ze kon praten over haar acne en de gevolgen ervan. Aangezien jongeren het meestal makkelijker vinden om online over hun gevoelens te praten, was de #freethepimple-beweging een ideale uitlaatklep.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door #freethepimple (@freethepimple_) op

Ook het Belgische skincarebedrijf Yun doet mee aan de acne-positieve-trend. Yun is een biotechnologisch bedrijf dat op basis van goede, levende bacterieën jouw acne probeert te bestrijden en verzorgen. Met hun online movement #GenerationYun hopen zij iedereen met acne te inspireren om zich niet meer te verbergen achter onzekerheden of een masker van make-up. Onder het motto: stop hiding, start fighting, willen zij dat iedereen zijn natuurlijke zelf leert omarmen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door YUN Probiotherapy (@yun_probiotherapy) op

Lees meer Marie Claire op: The Narcist: het nieuwe female empowerment platform met een gezonde dosis narcisme, Waarom duizenden vrouwen samen protesteren in Belarus en Crush of the day: de body positivity kaartenset van CKS x Chrostin.

Tags: Acné, Body positivity, Zelfvertrouwen.