1. Wie is je contactpersoon?
Degene die je helpt je geld te beheren en te beleggen, kent best de details over je leven, je gewoontes… Het is dus normaal dat jij ook een beetje meer over je bankadviseur weet. “Je wil weten hoeveel ervaring hij of zij heeft, wat zijn specialiteit is en of hij of zij geregeld opleidingen volgt…”, zegt Veerle Haenebalcke, Managing Director en Head of Distribution bij Deutsche Bank. Hebben jullie een gemeenschappelijke passie voor golf of schilderen op zijde? Prima, maar dat zegt nog niks over de professionele bekwaamheid van je adviseur.
2. Wat zijn de kwaliteiten, de toegevoegde waarde, van deze bank?
“Als je al klant bent, is het goed om dat van tijd tot tijd nog eens na te gaan. En als je erover denkt om klant te worden, is het essentieel om te weten wat de pluspunten van deze bank zijn. Wat kan die je méér bieden dan een andere bank?”, zegt Veerle Haenebalcke.
3. Hoe zal de samenwerking en het overleg verlopen?
“Kan je je adviseur bereiken wanneer je maar wil, en gaat dat per telefoon, per e-mail of via de sociale netwerken? De beschikbaarheid van je raadgever is een goed criterium bij de keuze van je bank. Het is belangrijk dat je regelmatig afspraken kan maken, zo vaak je dat nodig vindt, en soms ook gewoon om vooruit te lopen op bepaalde veranderingen in je leven. Niets is zo waardevol als rechtstreeks contact. Je mag nooit het gevoel hebben dat je stoort en je hebt het recht om de volle aandacht te eisen voor je vragen.”
4. Stemt je huidige ‘bankportefeuille’ overeen met je profiel?
“In de eerste plaats is het natuurlijk belangrijk dat profiel te schetsen: wat is je beleggingshorizon, welke financiële risico’s loop je met je beleggingen, wat zijn je plannen? Financieel gesproken zal je je niet hetzelfde gedragen als je een stuk vastgoed wil kopen, als je een dure reis wil maken of als je wil beleggen om een hoog rendement te krijgen”, zegt Veerle Haenebalcke. “Dat is een heel brede kwestie, maar het is echt het eerste waarover gepraat moet worden.”
5. Zijn de producten in je portefeuille van goede kwaliteit?
Zelfs al zie je er tegenop, het is toch belangrijk om je door je adviseur te laten inlichten over de beste financiële producten van het moment die een goed rendement opleveren. “Vraag ook of de producten ‘van het huis’ volstaan. Kan je huidige bank je ook de beste oplossingen op de markt voorstellen? Krijg je zeer breed advies, alsook informatie over de producten van andere financiële instellingen?”, stipt Veerle aan. Je hebt er dus alle belang bij om veeleisend te zijn, om iets groter te denken en verder te kijken. Daarvoor heb je begeleiding nodig van je adviseur, en moet je voelen dat die volledig onpartijdig is.
6. Wat zijn de kosten?
“Zijn de beheerskosten van je portefeuille erg hoog? Zo ja, waarom? Moet je instapkosten betalen om te kunnen beleggen in een fonds?” Het kan gebeuren dat de kosten voor het beheer van de portefeuille echt overdreven lijken. Door er meteen naar te vragen, voorkom je onaangename verrassingen.
7. Heb je baat bij actief beheer van je portefeuille?
“Als er verandering komt in een van je bankproducten, of als iets niet helemaal overeenstemt met je verwachtingen, neemt de bank dan het initiatief om je te contacteren?” Je adviseur moet echt proactief zijn, en jouw belang voortdurend in het oog houden.
8. Doet jouw adviseur ook de opvolging van producten die bij een andere bank aangekocht zijn?
Als je je portefeuille van de ene bank naar de andere overbrengt, mag je nieuwe adviseur die niet verwaarlozen. “Je verdient het advies te krijgen over een brede waaier aan producten. Dat is het geval bij Deutsche Bank. Wij bieden een globale analyse van alle producten waarvoor wij gemachtigd zijn om raad te geven. Het is belangrijk dat je goed advies kan geven, mensen bij hun keuzes kan begeleiden en die keuzes nog kan aanvullen”, vertelt Veerle.
9. Kan je rekenen op goed advies als je problemen hebt?
Een bank kan natuurlijk de mensen die je lief zijn, nooit vervangen als het op morele steun aankomt. Maar als je bijvoorbeeld net gescheiden bent, een naaste hebt verloren of professionele problemen hebt, moet je kunnen rekenen op iemand die je de juiste raad zal geven op financieel vlak. “Je moet snel een afspraak kunnen krijgen om praktische vragen te stellen – dat is heel belangrijk als je te maken hebt met hevige stress of grote emoties.”
10. En wat als je echt geen tijd hebt?
Dan is het des te belangrijker dat je bank – of de bank tot wie je je richt – oplossingen voorstelt die de tijdsdruk kunnen verlichten. Je moet het beheer van je geld kunnen overlaten aan specialisten die zich bezighouden met je portefeuille en die regelmatig verslag uitbrengen. Als dat het geval is, heb je de juiste keuze gemaakt.
Dit artikel kwam tot stand in nauwe samenwerking met Deutsche Bank.