Back to basics: hoe corona het fenomeen streetstyle veranderd heeft
© Imaxtree

Back to basics: hoe corona het fenomeen streetstyle veranderd heeft

Leestijd: 3 min

Lang was het onzeker of de modeweken nu wel of niet zouden kunnen doorgaan, en onder welke vorm. Uiteindelijk bleek het om een mix te gaan van virtuele en een klein aantal fysieke shows. Door de reisbeperkingen bleef ook het hele streetstyle-circus beperkt.

/

“De toekomst van streetstyle is onzeker”, kopte Vogue US net voor de modeweken van start gingen. Door de epidemie van het coronavirus en de reisbeperkingen die het virus met zich meebrengt, was het voor internationale pers, inkopers en influencers immers vaak niet mogelijk om aanwezig te zijn op de modeshows. Het aantal fysieke shows was sowieso ook flink ingeperkt. Dat betekende minder extravagant uitgedoste modeliefhebbers die poseren voor het leger streetstyle-fotografen die ze buiten opwachten.

In 2005 werd het concept van straatmodefotografie op kaart gezet door Scott Schuman van de iconische modeblog The Sartorialist. Hij liep met zijn camera door de straten van de wereld, op zoek naar mensen met een inspirerende persoonlijke stijl. Het werd een gigantische hit en meteen ook het begin van de hele bloghype. Toen Instagram in 2010 gelanceerd werd, ging de populariteit van outfitfoto’s helemaal door het dak.

Imaxtree

Lucratieve industrie

De eerste jaren draaide het vooral om goed (of extreem opvallend) geklede vrouwen en mannen vastleggen in het straatbeeld. Echte mensen met realistische maten die dure designerkleren combineerden met stukken van ketens en vintage items. Zonder dat er commerciële belangen aan vasthingen. Een verademing voor wie zich niet herkende in de perfect gestylede editorials in magazines.

Maar de modewereld rook geld en heroverde deze toegankelijke vorm van mode. Streetstyle groeide in snel tempo uit tot een lucratieve industrie waarbij deze fashionista’s en fashionisto’s konden leven van hun stijl. En hoe groter ze groeiden, hoe commerciëler ze werden.

Velen dragen tijdens de modeweken alleen outfits die ze krijgen toegestuurd. Het lijkt alsof ze ’s ochtends iets spontaan hebben aangetrokken, maar over alles is nagedacht. De modemerken betalen hen duizenden euro’s om een stuk te dragen. Met hun (gesponsorde) outfits trekken de influencers minstens net zo veel bekijks als de modeshows zelf. Het krioelt tijdens de defilés buiten van fotografen, die haast allemaal dezelfde speciaal geklede mensen fotograferen. Nog maar eens een foto van Anna Dello Russo, de voormalig hoofdredactrice van de Japanse Vogue, of influencers Pernille Teisbaek en Susie Lau. Bovendien worden de fotografen intussen ook vaak betaald door merken, om er zeker van te zijn dat de streetstylesterren die hun kleding dragen, gekiekt worden.

Artificieel streetstyle fenomeen

Het hele fenomeen kreeg iets artificieels. Zeker omdat verschillende sterren toegeven dat ze sommige outfits nooit in het dagelijkse leven zouden dragen, maar wel tijdens fashion week. Het originele idee van de straatcultuur vastleggen en de nadruk op persoonlijke expressie, zijn verder verwijderd dan ooit. Critici bestempelen streetstyle als een van de uitwassen van onze consumptiemaatschappij.

Maar toen kwam corona in de picture. Zoals het geval was voor de meeste andere industrieën, moest die van de streetstyle worden herbekeken. Wegens gebrek aan de gekende iconen ter plaatse, dwong het fotografen om terug te keren naar de basis. Goed geklede mensen fotograferen ter inspiratie. Een welgekomen verademing die naar de toekomst toe ook nodig is om het concept van streetstyle overeind te houden.

Bekijk hieronder een aantal van onze favoriete looks uit het straatbeeld tijdens de SS21-modeweken. Laat je inspireren hoe je verschillende stijlen kan dragen of interpreteren!

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Imaxtree

Lees meer Marie Claire op: De hoogtepunten van de SS21-show van Chanel. Dries Van Noten overtuigt ook zonder modeshow. Eerste overzichtstentoonstelling over Chanel opent in Parijs

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Fotografie, Sartorialist, Ss21, Streetstyle.