De officiële Amerikaanse presidentiële portretten waren nog nooit zo kleurrijk, op alle vlakken. Doorgaans zijn de portretten klassiek en saai; ze beelden een blanke man of vrouw af. Door de eeuwen heen is er amper wat veranderd. Tot nu.
Barack Obama, de eerste zwarte president van Amerika, liet zijn portret maken door Kehinde Wiley, een Afro-Amerikaanse artiest. Wiley staat bekend om de manier waarop hij blanke figuren vervangt door zwarte in historische schilderijen. Zo wisselde hij in 2005 nog de blanke Napoleon Bonaparte in voor een exemplaar met Afrikaanse roots.
“Wat mij aansprak aan zijn portretten was in hoever hij onze conventionele kijk op macht en privilege uitdaagde”, zegt Obama over zijn keuze voor Wiley. “Met bijzonder veel zorg en precisie en visie in het herkennen van de schoonheid, elegantie en waardigheid beeldt hij mensen af die vaak onzichtbaar zijn in ons leven.”
Powerkoppel met invloed op de toekomst
Ook Michele Obama ging voor wat anders. Zij koos Amy Sherald, een artieste uit Baltimore, om haar te portretteren. Sherald beeldt de personen af in een omgeving die niet aansluit bij hun eigen manier van leven om zo de rassenproblematiek in Amerika aan te kaarten. Ze kiest ervoor om zwarte personen af te beelden in grijstinten. Op de rest van het doek gebruikt ze wel felle kleuren.
Michele is blij dat ze met dit portret een voorbeeld kan zijn voor vrouwen in de toekomst: “Ik denk aan alle jonge mensen, in het bijzonder meisjes en meisjes met een andere origine. Zij zullen naar deze galerij komen, opkijken naar de portretten en afbeeldingen zien van mensen die er net zoals hen uitzien. Ik weet wat voor impact dat zal hebben op hen. Ooit was ik één van hen.”
Zo weten de Obama’s zich nog eens in de kijker te zetten met een flink statement: voor de eerste keer werden er zwarte kunstenaars aangesteld voor de officiële portretten. En Barack – de klimaatzaak steeds genegen – kiest voor een groene achtergrond vol bloemen. Zijn voeten lijken te zweven. Die betekenis mag je zelf invullen.