Sandra Swinnen
- 7 augustus 1975, Brussel
- Studies: Economie, ICHEC – Brussel; Internationale MBA (Master in Business en Administration) – Instituto de Empresa, Madrid; Digitale Marketing en Sociale Media – Instituto de Empresa, Madrid
- Vrijwilligerswerk bij het ICHEC humanitaire project in India (1 maand in Bangalore): het bouwen van een school in een klein dorp
- Heeft 18 jaar in Madrid gewoond omdat ze tijdens haar erasmus verliefd werd op de stad
- Bewust vegetarisch
- Kritisch en bewust over de impact van de fashion-industrie op het milieu
- 2019: oprichting duurzaam label ACE (Active Chic Eco) samen met haar hartsvriendin Anna
<<Lees ook – 25 tips om elke dag duurzaam te leven>>
/
Why a power woman
Waarom kozen we deze week voor Sandra Swinnen? Heel eenvoudig … Creatief, een levensgenieter, maar vooral een milieubewust persoon. Als levensgenieter vindt ze het belangrijk dat ze een steentje kan bijdragen aan een steeds vriendelijkere fashion industrie. Genieten kan ook op een verantwoordelijke en duurzame manier!
Choose well, buy less! – Sandra Swinnen
<<Lees ook – From trash to treasure: Ace & Tate tovert lokaal afval om tot hip interieur>>
ACE (Active Chique Eco)
De krachten en middelen van onze planeet zijn niet oneindig … Zeeën en oceanen leven momenteel in gevaar. Plasticvervuiling brengt ons ecosysteem volledig in de war, waardoor het dringend nodig is om hiermee aan de slag te gaan. Het is nu de moment voor verandering … Sandra, van het label ACE gelooft dat mode een krachtig communicatiemiddel kan zijn om consumenten te betrekken én het bewustzijn hierover te vergroten. Er zijn veel bedreigingen, maar ook oplossingen. Een deel van de oplossing is om afval te recycleren én circulaire mode te omarmen.
Sandra en Anna (medeoprichter van ACE) ontwerpen prachtige tassen door innovatieve methoden, waardoor ze als label het milieu vriendelijk en duurzaam behandelen. Ze transformeren afval in nieuwe hulpbronnen. Elke handtas die ze produceren, vermindert plastic afval: 1 tas is gemaakt van ongeveer 0,5 kg teruggewonnen visnetten uit de oceanen en ander nylonafval.
Hierdoor is het materiaal perfect circulair: de tassen kunnen oneindig gerecycled worden zonder ooit kwaliteit te verliezen. Dus wanneer je tas zijn ‘einde levensduur’ heeft bereikt, zal het label deze recyclen en opnieuw ontwerpen in nieuwe producten. Niet verwonderlijk dat de vier kernwaarden van het label: reduce, re-use, redesign en recycle zijn. Wij zijn alvast fan!
Wist je trouwens dat de mode-industrie – na de olie-industrie – de meest vervuilende industrie ter wereld is? Daarom willen we bij Marie Claire dergelijke duurzame projecten ondersteunen. Het is van groot belang dat steeds meer labels zich hiervan bewust zijn!
Vond je dit een interessant artikel? Lees dan ook – Woman to watch: Ramona Stoica