Sinds 2019 werkt Marie Méro stap voor stap aan een verjonging binnen hun bestaande doelgroep. In plaats van drastische veranderingen kiest het merk voor een geleidelijke aanpak. “We houden altijd onze doelgroep voor ogen”, zegt Ruben. “Wat goed werkt, bouwen we verder uit.” Dat betekent ook snel schakelen: collecties worden aangevuld met flash-collecties en succesvolle items krijgen nieuwe kleuren of variaties.
Ook kwaliteit blijft een speerpunt. “Ondanks inflatie hebben we onze prijzen stabiel kunnen houden zonder in te boeten op kwaliteit”, legt Ruben uit. “Dat is cruciaal om het vertrouwen van onze klanten te behouden.”
Een familiebedrijf met een visie
Marie Méro is niet zomaar een modelabel, maar wel een familieverhaal dat begon in 1971. Oprichter Jean Van der Elst zag een kans in het Belgische modelandschap en bouwde samen met zijn vrouw Paula een merk op dat vandaag door zijn zonen wordt voortgezet. “Onze ouders hebben ons geleerd om voorzichtig en strategisch te werk te gaan”, vertelt Ruben. “We willen niet het grootste modelabel van België worden, maar wel het gezondste.”
De familieband is sterk, maar er wordt niets geforceerd. Voor de derde generatie liggen de deuren open, maar ze moeten zich eerst elders bewijzen. “We pushen hen niet, maar willen wel dat ze begrijpen wat het betekent om in dit bedrijf te werken.”
Lokale productie en duurzaamheid
Kwaliteit staat bij Marie Méro centraal, en dat begint bij de productie. Alle kledingstukken worden ontworpen en gecontroleerd in Aalter, terwijl de productie voornamelijk in Bulgarije plaatsvindt. “We willen dichtbij blijven”, legt Ruben uit. “Onze productieverantwoordelijke reist regelmatig naar de fabrieken om de kwaliteit en werkomstandigheden te waarborgen.”
Ook duurzaamheid speelt een steeds grotere rol. De Europese Unie legt vanaf 2027 strengere regels op rond transparantie over herkomst en samenstelling van kleding. Ruben ziet dit niet als een obstakel, maar als een kans om hun waarden nog duidelijker te communiceren.
Online én offline
Marie Méro omarmt de digitale wereld, maar gelooft ook sterk in fysieke winkels. De webshop, die in 2020 een enorme boost kreeg tijdens de coronapandemie, blijft goed presteren. Toch blijft persoonlijk contact belangrijk. “Veel klanten willen nog steeds geholpen worden in een winkel”, zegt Ruben. Dat blijkt ook uit de groei van hun eigen conceptstores. In 2024 opende Marie Méro nieuwe winkels in Kortrijk, Waasland Shopping Center en Brugge.
De nieuwe Marie Méro-boetiek in Brugge.
De typische Marie Méro-vrouw
Wie is nu eigenlijk de Marie Méro-klant? Volgens Ruben is dat moeilijk in een leeftijdscategorie te vatten. “Het is een vrouw die graag mooi gekleed gaat, niet te casual, maar ook niet overdreven opvallend. Onze kleding past zowel naar een receptie als naar het werk of een dagje uit.” Met een focus op pasvorm en veelzijdigheid slaagt het merk erin om vrouwen van verschillende leeftijden en lichaamstypes aan te spreken.
De ‘Find My Fit’-software op de webshop, uniek in België, speelt hier ook een rol. Met behulp van AI krijgen klanten advies over welke items het beste bij hen passen. “Dit heeft het aantal retouren aanzienlijk verminderd en zorgt ervoor dat klanten zich zeker voelen bij hun keuze”, zegt Ruben.
De toekomst van Marie Méro
De uitdagingen blijven groot, maar Steven en Ruben kijken vol vertrouwen naar de toekomst. De focus ligt op het uitbreiden van hun winkelnetwerk, verdere export naar Nederland en Engeland en het versterken van hun online aanwezigheid. “We willen blijven groeien, maar altijd met een gezonde basis”, besluit Ruben.
Meer Belgische mode? Lees dan ook: Het verhaal achter de madelieve lingerie van Marie Jo, Bergman Jewels: Diamant in het DNA, De mooiste sjaals, mutsen en handschoenen van Belgische merken.