Stromae zong in Tous Les Mêmes niet voor niets: “Il n’y a que Kate Moss qui est éternelle”, oftewel “alleen Kate Moss leeft voor eeuwig”. Op haar veertiende – toen nog Katherine Ann Moss uit Croydon – werd ze ontdekt op JFK Airport in New York door het bureau Storm Models. Ze deed een eerste opdracht voor jeanslabel Levi’s, maar de grote doorbraak bleef nog even uit. Twee jaar later fotografeerde Corinne Day haar voor magazine The Face, waarna één van die foto’s op de cover belandde en haar carrière gelanceerd was.
Op haar zevenenveertigste boert de Britse schone nog steeds goed. Met een gemiddeld jaarlijks inkomen van 5 miljoen euro staat ze bovenaan in de Forbes-modellenranking. Met een geschat vermogen van 70 miljoen dollar (58 miljoen euro) is ze een van de rijkste vrouwen van het Verenigd Koninkrijk. Dat dankt ze enerzijds aan de inkomsten van haar eigen modellenagency, maar Moss blijft ook zelf aan de slag als model. Ontdek hieronder een aantal van haar meest recente klussen.
Kate Moss voor Self-Portrait
Het topmodel siert de nieuwe wintercampagne van het Britse modelabel Self-Portrait. Moss trok daarvoor samen met fotograaf Nigel Shafran naar het dorpje Gloucestershire waar ze met amper make-up aan plaatsnam voor de camera. Het is de eerste keer dat het model en Self-Portrait samenwerken. Moss vertelt in het bijhorende persbericht dat ze de unieke stijl en de veelzijdigheid van het merk fijn vindt. “Han Chong (de creatief directeur van het merk, red.) ontwerpt voor de moderne vrouw en ik hou van zijn benadering van het creatieve proces. Toen ze me vroegen om samen te werken, was ik enthousiast – ik hou echt van de beelden die we samen hebben gecreëerd.”
Meer info: self-portrait-studio.com.
@MITNFT
Kate Moss werkte deze maand ook samen met @MITNFT, een anoniem collectief van kunstenaars dat van haar een reeks NFT-foto’s maakte die via veiling te koop zijn. Een deel van de opbrengst gaat naar het platform Gurls Talk, dat haar collega Adwoa Aboah oprichtte om het stigma rond mentale gezondheid te doorbreken. De afkorting NFT staat trouwens voor ‘Non-fungible tokens’. Deze tokens transformeren digitale kunstwerken en andere verzamelobjecten in unieke, verifieerbare activa die gemakkelijk verhandeld kunnen worden op de blockchain. Het komt neer op een digitaal eigendomstraktaat van een digitaal product, waardoor jij als enige in het bezit bent van de rechten van een item. In dit geval kan je als je in het bezit bent van de NFT van een foto, deze downloaden en op het internet zetten. Iedereen kan de foto dan downloaden en bekijken, maar niemand behalve jij bezit die specifieke NFT met die foto. Dat maakt het uniek en bijzonder waardevol.
Kate Moss voor Messika
Moss is niet alleen aan de slag als model, ze ontwerpt tegenwoordig ook juwelen. Dat doet ze samen met Valérie Messika, de oprichtster van het Franse sieradenmerk Messika Paris. In haar collectie staan vrouwelijkheid en sensualiteit steeds centraal, belangrijke waardes voor de twee powervrouwen. Kate Moss is natuurlijk ook te zien in de campagnebeelden. Zoals in die van de nieuwste Move-collectie die eind vorige maand gelanceerd werd. Deze lijn bestaat uit verschillende variaties, waaronder bijvoorbeeld Move Classique (ontworpen rond drie bewegende diamanten) en Lucky Move (een geluksbrenger ontworpen als een medaille).
Meer info: messika.com.
ANINE BING x Terry O’Neill
Het Deense modelabel Anine Bing onthulde deze week het derde deel van een samenwerking met Terry O’Neill. Deze keer prijkt een foto van – je raadt het al – Kate Moss op een T-shirt en hoodie. Het gaat om een oude foto die O’Neill in 1993 maakte van het supermodel. “Ik herinner me dat ik bij een modellenbureau was en een jong meisje in het kantoor zag zitten. Ze viel me meteen op en ik wist dat ze geweldig op foto zou pakken. Ze had iets ongelooflijks bijzonder, dat spotte ik direct. Dit zijn twee van de eerste foto’s die ik maakte tijdens de shoot die ik later met haar inplande. Ik denk dat Moss toen 19 geweest moet zijn”, vertelt O’Neill.
Meer info: aninebing.com.
Vond je dit interessant? Lees dan ook: Belgische zangeres Sylvie Kreusch te zien in campagne van Roger Vivier. 5 Belgische juwelenmerken om in de gaten te houden. Dit zijn de modekleuren voor de lente en zomer van 2021.